Einde van de cursus - Reisverslag uit Mishima, Japan van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Einde van de cursus - Reisverslag uit Mishima, Japan van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Einde van de cursus

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

08 Augustus 2015 | Japan, Mishima

Het is nu zaterdag dat ik dit schrijf en gisteren was de laatste dag van de cursus. Afgelopen week heb ik nog meer geïnjecteerd, wat goed was om te oefenen. Daarnaast hebben we experimenten gedaan mbt neuronen, zowel motorneuronen die actief zijn bij beweging als neuronen in het brein vd vis die reageren op de omgeving. Het visje moet daarvoor natuurlijk levend zijn, maar niet zwemmen want dat kijkt zo moeilijk onder een microscoop. Daarom wordt hij in agar gedaan, wat spul is dat bij warmte vloeibaar wordt en bij kamertemperatuur een soort gel. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de agar moet dus niet meer warm zijn als je de vis erin doet, maar ook niet zo koud dat het al aan het stollen is. Op het juiste moment moet je m er dus in doen en dan even zorgen dat hij goed in het midden gepositioneerd is en dan langzaam in de gel gevat wordt. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk is het mij en Emma wel gelukt. Daarnaast moesten we nog wat dingen instellen voor het experiment, voor dat het eindelijk kon beginnen, dus al met al duurde het nogal lang voordat we echt konden starten. We hebben een hele middag aan het inbedden in agar en positioneren van de vis onder de microscoop besteed, voordat we echt wat konden meten. De dagen daarna waren we hier al wat sneller mee en hebben we het vaker kunnen doen.

Vrijdag, de laatste dag, hebben we presentaties gegeven van de filmpjes die we gemaakt hadden en van ons eigen project, waar we zelf aan werken op ons home instituut met zebravissen. Helaas zijn er weinig mense die iets in mijn richting doen (embryologie en botontwikkeling), maar Koichi (de prof) en Adam (1 van mijn medecursisten) hebben wel enkele vissenlijnen die gemuteerede genen mbt botontwikkeling hebben, dus daar moet ik nog even verder naar kijken of ik daar misschien nog wat mee kan. Koichi’s lab heeft echt superveel vissenlijnen en hij bood aan dat iedereen interessante lijnen mee mag nemen voor onderzoek. Nu kan ik ze met de geleerde methode ook maken, maar dat duurt wel even. Bestellen is dan soms wel makkelijker en sneller :) Iedereen heeft wel van dat aanbod gebruik gemaakt, alleen gaan de meesten dit weekend al naar huis en ik niet, vandaar dat ik ze niet mee kan nemen.
Na alle presentaties en overige regeldingen kregen we een bbq, natuurlijk wel in Japanse stijl met inktvissen (hele met tentakels en al) en kokkels oid, maar ook gewone kip en worstjes. Aangezien ik al een paar dagen niet lekker ben door het eten, heb ik me tot de laatste twee beperkt. Daarna was het afscheid nemen van de mensen die in het hotel slapen en met de shuttle daarheen moesten, de rest van ons slaapt in het guesthouse naast het instituut. Ook kregen we nog een certificaat en hebben we met vuurwerk geknoeid, vet grappig!

Vandaag zijn de meeste cursisten vertrokken, omdat ze of in Tokyo gelijk richting huis vliegen of daar nog een dag of wat spenderen aan toeristische activiteiten. Ik ben met een aantal mensen achtergebleven, want morgen gaan we Mt. Fuji beklimmen. Daarvoor hebben we vandaag inkopen gedaan in een shopping mall en de plaatselijke action/blokker/xenos combi bezocht, want de tocht naar de top is zo’n 6-7u (incl pauzes) en de afdaling ook nog zo’n 4u wandelen dus daar hebben we wel een dagtaak aan. Eten en energiedrank/repen inslaan dus, maar ook hoedjes tegen de zon en de rest had nog regenkleding of backpacks nodig. Ik heb mn jas uit Nederland en een trui en lange broek, daarmee lukt het vast wel. Geen bergschoenen, gewoon mn nikes, dus even afwachten of dat bevalt. Nu ben ik ook nog wat slap na de laatste dagen buikpijn, diarree en weinig eten en heb ik al langere tijd last van mn heup, dus geen idee hoe ver ik kom. Er zijn diverse stations, waar je uit kan rusten en kan eten/drinken dus mocht het niet lukken, blijf ik gewoon daar. We gaan om 5:15 weg, zodat we rond 7u bij het eerste bergstation zijn, dat nog per taxi bereikbaar is. Hopelijk zijn we dan ergens eind van de dag heelhuids weer terug.

Het plan voor de rest van de reis: maandag reis ik af naar Kyoto, donderdag naar Hiroshima, vrijdag naar Himeji, zaterdag en zondag in Izu-kogen (spa-achtig hotel) en maandag en dinsdag in Tokyo. Ik vlieg de 19e weer terug, iets eerder dan gepland, omdat ik nogal last heb van de hitte en alles in combi met het eten dat slecht valt toch best zwaar is. Geen idee hoeveel ik kan doen/zien op reis daardoor, maar daarom heb ik besloten wat eerder terug te gaan. Geen idee ook in hoeverre ik tijd heb voor blogs onderweg, maar ik heb wel internet in de accomodaties dus ik ga mn best doen wat (kleine) updates te geven. Foto's wsl alleen op fb, uploaden hier gaat te traag en vaak fout helaas!

Tot later!

Liefs, Liesbeth



  • 08 Augustus 2015 - 20:04

    Julia Van Rossum:

    Fijn , dat je cursus goed is verlopen, beterschap met je darmen.
    Een goede trip gewenst in Japan.

    groet, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Mishima

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 80050

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: