Kuala Lumpur & Malakka, Cameron Highlands - Reisverslag uit Pulau Perhentian Besar, Maleisië van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur & Malakka, Cameron Highlands - Reisverslag uit Pulau Perhentian Besar, Maleisië van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur & Malakka, Cameron Highlands

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

22 Oktober 2016 | Maleisië, Pulau Perhentian Besar

Zondagavond kwamen we in Kuala Lumpur aan en hadden we na wat zoeken uiteindelijk ons hotel gevonden, wat 3 sterren zou moeten zijn maar best aftands was en vooral supersacho personeel had. Het was inmiddels al 9u savonds en we hadden niet echt meer gegeten sinds we naar het vliegveld gingen, dus gingen we nog wat zoeken om te eten. We bleken in little india te zitten, dus dat was makkelijk kiezen haha. Toen maar gaan slapen, reizen en wachten is ook uitputtend.
Zondagmorgen hadden we het plan om wat van de stad te gaan zien en naar de Batu Caves te gaan. Het hotel zit pal naast KL Sentral station, das dan ook waarom ik t geboekt had, wat makkelijk is omdat er tig metro en buslijnen stoppen en zo ook de hop-on-hop-off bus. Daarmee zijn we eerst een bijna hele ronde door de stad gegaan, dan zie je alle interessante punten en kun je uitstappen als je wil. Nu vonden we veel niet interessant genoeg om uit te stappen, of het waren vogel/vlinder/dierenparken waar je wel meer dan een uurtje aan kwijt bent. We zijn wel bij de KL Tower uitgestapt, want een mooi uitzicht is nooit weg. Dat ging allemaal heel snel, ondanks dat het druk leek. Het was best mooi weer, dus je kon aardig ver kijken en ook de uitgestrektheid van de stad Kuala Lumpur aanschouwen. Grappig genoeg hing er een landkaart met torens over de hele wereld, waarvan ik na even tellen er al 9 had bezocht, dus dit was alweer de 10e! Bij de toren hebben we even wat gegeten en daarna konden we toevallig gelijk weer de hoponhopoffbus pakken en het rondje afmaken, zodat we weer op KL Sentral uitkwamen.

Van daaruit pakten we de metro richting de Batu Caves, wat behalve grotten ook een hindoe heiligdom bleek te zijn. Om er te komen moest je een vet steile trap op van ongeveer 272 treden, jawe workout vd dag ook weer gehad, en ook binnen moest je nog een paar keer klimmen. In de grot stonden allemaal beelden en tempels gewijd aan diverse hindoe goden, wat wel een apart gezicht was, maar het was eigenlijk net een soort kerststal maar dan tig keer kitcherig. Echt! Het was wel een mooie grot verder, met doorkijkjes naar boven, maar ze waren ook her en der aan het restaureren of bouwen of weet ik wat aant doen waardoor het een halve bouwput was en je moest uitkijken waar je liep. Iig wel een aparte ervaring. Naast deze grote grot met heiligdommen, was er nog een dark cave. Toevallig hadden we nog kans om met de laatste rondleiding met gids mee te kunnen, want anders kon je deze grot niet in. Een gids was wel nodig ook, want het was er iid knap donker. We kregen helmen en zaklampjes, waar je niet hoger dan ooghoogte mee mocht schijnen ivm de vleermuizen. Er zaten diverse soorten vleermuizen in de grot, waarvan enkele alleen maar binnen leven en anderen alleen binnen nestelen en verder uitvliegen. Ook zaten er nog allemaal andere dieren in de grot, zo vertelde de gids, waarvan we er ook een aantal hebben gezien. Hier zaten ook een paar blinde tussen, die nooit licht zien en dat ook niet nodig hebben. Oa duizendpoten, een soort wormen en spinnen, waarvan 1 hele zeldzame. Die was ook heel klein en kon je bijna niet zien eigenlijk. Dat is de trapdoor spin, die een val maakt met een soort klapdeurtje erop om insecten te vangen. Met het tellen van die nestjes kunnen ze een schatting maken van hoeveel spinnen er zijn. De grot is verder beschermd, dat was vroeger anders en na de ontdekking en eerste openstelling is er met dynamiet en graffity veel schade aangericht, vooral aan het begin waar hele stukken steen weggeslagen zijn. Ivm restauratie zijn de grotten een poos dicht geweest, maar nu weer open en alleen met gids te bezoeken. De donkere achterste grotten zijn daardoor het best bewaard en niet toegangkelijk, om het ecosysteem daar met rust te laten, want men heeft wel geleerd van het verleden mbt conservatie van de grotten. Ik vond het een interessante rondleiding en de gids had ook plaatjes bij zich van de diverse dieren, aangezien we sommige bijna niet konden zien en we anderen helemaal niet zouden zien, waardoor je toch een goed beeld kreeg van wat er leefde.
Met de metro gingen we weer terug naar KL Sentral, waar we lekker kip peri peri gegeten hebben bij een ‘portugees’ restaurant. Denk dat ze btw piri-piri bedoelen, het was iig lekker gekruid. Daarna ben ik nog even met de metro naar het centrum gegaan, omdat de Petronas torens savonds verlicht zijn en de fonteinen ook.Dat was wel leuk om te zien, lastig om op de foto te zetten, maar best aardig gelukt uiteindelijk. En toen ging het regenen dus ging ik maar weer terug naar het hotel.

Maandag was het plan om naar Malakka te gaan (of Melakka, Melacca of hoe je t ook wil spellen). Daarvoor moesten we eerst naar het busstation met de metro en daarvandaan was het ongeveer 2u naar Melakka. We gingen met een lekker luxe bus, met dikke fauetuils als stoelen, vet relaxed en dat voor 13 ringit, ongeveer 3 euro haha. Op Melakka Sentral pakten we lui een taxi, want goedkoop, omdat de bus nog goedkoper was maar wat langer zou duren en daar haddne we ff geen zin in. Zodoende werden we gedropt in het oude centrum van Melakka, op Dutch square :) We haalden even een plattegrondje bij de tourist information, want je kon zelf makkelijk rondlopen in het oude centrum, al had de gps op mn telefoon ook de wandelroute erop dus dat was nog beter. Eerst gingen we op jonker street even sate eten, jammieee en daarna even in deze straat gekeken. Melakka centrum is werelderfgoed en ook jonker street hoort hierbij, maar ik weet niet wat nou zo mooi was aan deze winkelstraat. Behalve dan de winkel met houtsnijwerk, waar we een half uur hebben rondgedoold op zoek naar de mooiste dingen die niet te duur en niet te groot waren om mee te nemen. Daar kwamen we even niet uit, dus dat hebben we even laten rusten en we zijn eerst de historische tour maar gaan doen.
Malakka heeft een geschiedenis van afwisselend Portugese, Nederlandse, Engelse en Maleisische overheersing. Daarom zijn er diverse gebouwen zoals de kerk en het stadhuys die daar nog aan herinneren en ook is er nog een Nederlandse begraafplaats. Daarnaast ook een Portugees fort en Engelse gebouwen en uiteindelijk is hier de Maleisische onafhankelijkheid van Engeland uitgeroepen. Leuk om langs Nederlandse historie te lopen, er stonden ook overal bordjes met uitleg bij.
Uiteindelijk gingen we nog even terug naar de houtsnijwinkel om onze souvenirs te scoren, wat stond er veel en wat was het moeilijk om te kiezen maar het is toch gelukt :)
Daarna hebben we op Dutchs square bij het stadhuys tegenover de molen op de bus gewacht, leuk momentje. De bus was idd goedkoop maar deed er zo’n 3 kwartier over (ipv 1 kwartiertje met de taxi) maar goed, goedkope stadstour moet je maar denken. Gelukkig hadden we geen haast en konden we op Melakka sentral de bus terug naar KL pakken, na eerst de Mac nog ff uitgeprobeerd te hebben aangezien we snel ff wat wilden eten voor we weer 2u met de bus moesten. Zo kwamen we savonds tegen 9u weer aan op KL sentral en zijn we naar het hotel gegaan om in te pakken, want dinsdag zouden we smorgens weer weg gaan.

En nu is het dinsdag de 18e (van harte pap!) en zitten we weer in de superchille bus, namelijk die naar de Cameron Highlands (tana rata). Duurt ongeveer 3,5u dus mooi tijd om weer even wat op papier te zetten voor ik het vergeet. Hier zijn theeplantages en aardbeienfarms (?) en dat gaan we eens even bekijken en woensdag door naar Kuala Besut om daar de boot te pakken naar de Perhentians, de bounty eilanden!!

Hier nog even een extra stukje, omdat we woensdag maar 1 dag in de Cameron Highlands zijn geweest en dat maar een paar regels in beslag neemt. Toen we aankwamen werden we gelijk bestormd door een aardig vrouwtje, of we nog tours wilden, en ja dat wilden we wel. Ook moest de reis naar de Perhentians nog geregeld worden en dat kon ze ook wel. Zo gezegd, zo gedaan, dus iedereen blij: wij nog een tourtje smiddags en busje plus boot geregeld om de volgende dag op de Perhentians te komen, zij haar klantjes. Na dit geregel liepen we naar het hotel om spullen te droppen, waar we met het busje vd tour opgehaald werden. We gingen eerst over een misselijkmakend smalle en hobbelige weg naar het mossy forest, wat behalve mossig ook erg mistig was, denk een soort halloween bos eigenlijk met witte wieven. Toen door naar de theeplantage, waar de fabriek alleen smorgens draaide maar smiddags nog wel toegankelijk was. Leuk om eens te zien waar thee vandaan komt. Plukken doen ze btw niet meer met de hand maar met een soort draagbare machine, want efficienter, vandaar dat de theeplanten allemaal in rijtjes met kleine looppaadjes ertussen staan, precies op machine-afstand dus. Net zoals een akker met trekkersporen zeg maar. Je had er vanaf het uitkijkpunt mooi uitzicht op de vallei en de theeplanten. Het is btw het hele jaar door theepluktijd, want het klimaat is er eigenlijk altijd hetzelfde: een stukje kouder dan de rest vh land (denk rond de 22 graden ofzo) en vochtig. En daarna gingen we nog even langs een aardbeienfarm, wat gewoon een kas was met aardbeienplanten die je tegen betaling kon plukken. Weinig aan eigenlijk, alleen de aardbeiensouvenir verzameling was wel grappig. Iemand nog aardbeienplantoffels? Hier te koop! Savonds hebben we ‘steamboat’ gegeten, of chinese hotpot zoals ik t ken, wat een soort fondue is: je krijgt n berg groente, vis en vlees en kookt die gaar in 2 soorten bouillon, een pittige en een gewone. Veel te veel gegeten, maar erg lekker.

Donderdag werden we even na 8en opgehaald met een busje om richting kuala besut te gaan, waar de boot naar de Perhentians vertrok. Alleen gingen we niet de goede kant op volgens mn gps, maar toen bleek dat we nog een stel mensen op gingen halen. Maar daarna gingen we nog niet de goeie kant op en de opa die ons vervoerde kon nauwelijks Engels, maar even later stopten we en moesten we wachten op een ander busje, wat ons wel de goeie kant op bracht. Hierdoor hadden we wel een omweg en daardoor vertraging opgelopen, waardoor we de boot van 14u niet gingen halen, we waren er pas om 15u en de volgende boot ging 16u. Nou ja we hebben vakantie en zijn uiteindelijk gekomen waar we moesten zijn moet je maar denken.

En nu zit ik op Pulau Perhentian Besur, een eiland gelegen aan de noordoostzijde van Maleisie en gezegend met mooie lichtgele stranden, palmbomen en turquoise water. Wat superhelder is en propvol vissen, dus zonnen, snorkelen (Nemo is al gespot!) en zwemmen zijn de hoofdbezigheden. Kortom: even nog ultiem relaxen, na de drukke reisweken. Iedereen waarschuwde ons dat het moesson seizoen ging beginnen, maar we hebben tot nu toe geluk met behoorlijk wat zon, af en toe bewolking en savonds/snachts vaak wel flinke (onweers)buien. Gelukkig blijft het hier goed toeven hoor :)
Maandag hebben we eerst de boot terug naar het vasteland, dan het busje naar het vliegveld van Kota Bahru en vliegen we in een uurtje naar Kuala Lumpur terug, waar we om 23:20 (Maleisische tijd) weer de blauwe vogel ingaan voor de terugreis. Ik zal proberen nog wat foto’s te plaatsen, alst lukt.

Tot later!

Liefs, Liesbeth

• 22 Oktober 2016 - 11:26

Julia Van Rossum:

Geweldige reis met veel indrukken! Een goede thuisreis gewenst en tot ziens.

groet, Julia

• 22 Oktober 2016 - 16:55

Casper & Kaatje:

Dat klink allemaal prachtig Lies. Ik ben benieuwd naar de fotos hoor! Geniet nog lekker van de stranden, de zee en de zon op je bounty eiland. Neem nog een pina colada, proost op je gezondheid en een goede terugreis straks. Groet'n C&K.