Vancouver en Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Vancouver en Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Vancouver en Vancouver Island

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

22 Oktober 2017 | Canada, Vancouver

Met enige vertraging, want ik had vertraging op Toronto en daardoor geen tijd om deze blog nog tussendoor te maken. Hopelijk past alles in deze blog en wordt het geen lange lap tekst, want ik heb nogal wat gezien en gedaan in Vancouver en omgeving.

Verder waar ik gebleven was: met de trein vanuit Jasper. Uiteindelijk was ik rond 15u met de trein in Vancouver, einde van een leuke treinreis. Ik had Andra gesmst dat ik eraan kwam, maar nix teruggekregen maar gelukkig was er wifi op het station en kon ik haar appen. Ze was alweer terug in Vancouver vanaf haar ouders dus ze kon me even later, nadat mn koffer ook uitgeladen was, op komen pikken. Wel gek om iemand dan weer te zien, maar dan in haar eigen thuisstad! En over haar vriend Jonathan had ik wel van haar gehoord, maar die had ik nog nooit gezien verder. Ze hebben een huurhuis niet ver van het station waar ik bedbank in de logeer/studeerkamer kon gebruiken. Dus nog luxe een eigen kamer :) Het was aardig weer, dus hebben we buiten op het balkon een drankje gedaan en bijgekletst (ze zijn net verloofd, whoohoo), savonds gegeten en heb ik wat reserveringen etc geregeld voor het restant van de vakantie.

Dinsdag moesten Andra en Jonathan weer gewoon werken, daarom had ik een sleutel gekregen en kon ik lekker mn eigen gang gaan in de stad. Er reed vlakbij hun huis een trolleybus direct naar het stadscentrum en ik had een ov-chipkaart van ze gekregen, supermakkelijk! Helaas begon het te gieten toen ik in de bus zat en dat zou het de hele morgen doen. Nu had ik nog wel wat adresjes om af te gaan, namelijk de Victoria’s secret winkel en evt wat souvenirwinkels, dus daar maar rondgehangen. En ik had afgesproken te gaan lunchen met Niels, ook nog een bekende vanuit Montreal die hier nu woont. Hij zit in Noord-Vancouver (aparte stad) wat aan de overkant van de baai ligt, waarvoor je met de pont in 15min even over moet. Leuk tochtje normaal gesproken, maar nu niet zoveel aan ivm de regen. We heben gezellig gelunchd in de mall en ondertussen werd het toevallig droog, waardoor we nog even buiten over de kade konden struinen. Vanaf hier heb je namelijk een mooi uitzicht over de skyline van Vancouver, als het goed weer is dan :p
Hier in Noord-Amerika hebben ze nog niet zo goed door dat zo’n kade bij mooi weer echt een trekpleister is en je daar horeca bij kan bouwen om er een leuk gebied van te maken om te flaneren, wat toeristen trekt maar ook voor locals leuk is. In ieder geval woonde Niels hier lekker dichtbij, maar ook dichtbij de bergen. Hij mountainbiked graag en zijn vriendin kayakt, wat hier ook heel mooi kan in alle ‘fjorden’ die er zijn. Zoals Andra en Jonathan ook graag in het weekend de bergen in trekken om lekker buiten te hiken. Vancouver ligt nl in een soort baai, met daaromheen bergen (later meer daarover). Nadeel is wel dat daardoor de stad vrij compact is en moeilijk uit kan breiden door die bergen, wat de huizenprijzen flink opdrijft. Tot zover de achtergrondinfo 

Zoals gezegd trok het daarna open en was de pont terug wel leuk, omdat je nu richting Vancouver voer. Leek net de skyline van New York! Smiddags had ik gepland om door Stanley Park te fietsen en daar was het nu wel weer voor. Dus fietsje gehuurd en een uurtje of wat crossen over de seawall die rondom het park ligt. Stanley Park is niet zomaar een parkje met gazons en een speeltuintje ofzo, het is een compleet bosachtig gebied van ongeveer 400 hectare met onder andere een meer, stranden en het Vancouver Aquarium erin gelegen. De seawall is een promenade die rondom het park gaat, met diverse afslagen om het park nog verder in te gaan, maar op zichzelf ook al ongeveer 8km. En als je dan nog tig keer stopt om foto’s te maken, ben je al gauw een paar uur kwijt. Zo heb je mooi uitzicht op Vancouver zelf, maar ook op de Lions Gate brug (naar de Golden Gate brug gemaakt) en kom je langs een parkje met totempalen, want de natives waren hier al voordat George Vancouver voet aan land zette. Het park zelf heet btw naar Lord Stanley, één van de gouverneurs van Canada die het park aan de bevolking schonk. Hij werd later ook de naamgever van de Stanley Cup, de hoofdprijs van de NHL (ijshockey). In ieder geval scheen het zonnetje nu en waren alle bomen mooi gekleurd, dus heerlijk om hier rond te hangen!
Over ijshockey gesproken: ik had als kadootje voor Andra en Jonathan kaartjes gekocht voor het ijshockey (Vancouver Canucks vs Ottawa Senators) in de Rodgers Arena en dat vonden ze helemaal top. Ik ook trouwens, in je eentje is dat toch wat minder leuk. Dat begon om 19u dus hadden we om half 6 afgesproken in een noodle bar om te eten en dan door naar het stadion te gaan. Daar hadden we mooie plekken achter het doel en het was een mooie wedstrijd (helaas werd er niet gevochten haha) die eindigde in 2-2 wat wel een eerlijke stand was. Maar blijkbaar moet er toch een winnaar komen, dus werd er eerst 2x 5 minuten verlengd, toen werd er wel mooi gespeeld, maar moesten er toch shoot outs komen en die werden uiteindelijk door de senators gewonnen. Nou ja mij best, hadden iig waar voor ons geld haha. Toen met zn 3en met de bus naar huis en naar bed, want morgen weer vroeg dag!

Woensdag zou ik namelijk naar Vancouver Island gaan en Jonathan zou me wegbrengen naar een bushalte vlakbij zijn werk, waar ik makkelijk de bus naar de ferry kon nemen. Daarvoor moest ik wel vroeg op, want hij wilde me op de bus van 8u zetten. Die bus duurt namelijk een half uurtje ongeveer, waarna ik de ferry van 9u kon halen, die er 1,5u over doet om naar Swarts Bay te varen, vanwaar het nog een uurtje met de bus is naar Victoria, waar ik mn hotel voor die nacht heb. Dat ging allemaal gesmeerd, waardoor ik rond 12u netjes daar aankwam en ze ook al een kamer voor me klaar hadden. Ik had namelijk een walvistour geboekt die om 14u zou vertrekken, waarvoor ik me om 13:15 moest melden. Zo had ik precies nog tijd om te lunchen bij de Flying Otter, aangeraden door de receptioniste van het hotel. Lekker decadent gelunchd daar aan het water, waar de watervliegtuigen naar en vanaf Vancouver af en aan vliegen. Nu regende het de hele ochtend weer, maar werd het tijdens de lunch weer droog, jeej! De zee op gaan met zulk weer is natuurlijk niet zo fijn. Toen me gemeld bij de wildlife tour mensen, want er zijn nog wat voorbereidingen voor we met de zodiac rubberboot over het water kunnen scheuren. Zo moet je aangeven in goede gezondheid te zijn en ook nog een drijfpak aan. Wel beter, want lekker warm! Grappig genoeg was er net ook een cameraploeg bezig onze schipper te interviewen en kwamen ze daarna ook nog even bij onze boot kijken dus we staan op film met zn allen! Achteraf begreep ik dat het over de bescherming van de orka’s ging, die we allemaal wilden zien. Voor zowel het toerisme als natuurlijk de ecologie wel van belang dat die blijven in de water hier. Hier de link naar het filmpje wat ervan gemaakt is: https://www.cheknews.ca/saving-southern-resident-killer-whales-focus-meeting-vancouver-375644/

Hierna gingen we het water op! Ik hoop dat ik goed kan beschrijven hoe geweldig gaaf dit was, maar kijk of vraag me vooral naar de foto’s, want dat geeft het aardig weer.
Iedereen wilde vooral orka’s zien, dus als eerste gingen we daar naar op zoek. De schipper vertelde dat hij smorgens een groepje had gezien, maar dat ze richting open zee gingen, dus dat we zo’n drie kwartier moesten varen om ze te achtervolgen. Zo gezegd, zo gedaan, alleen kwamen we denk ik halverwege ook al orka’s tegen! Blijkbaar een andere groep (pods geheten hier) maarja die beesten zwemmen overal en nergens dus we hadden wel geluk. Hier zat namelijk een groot mannetje bij, wat je aan z’n grote topvin kon zien. Orka’s komen steeds boven water om adem te halen met hun gat bovenop, dus ze gingen steeds op en neer onder water, wat je door hun vin goed kon volgen. En even later zagen we ook nog een vrouwtje en twee kleintjes, die ook nog eens lekker speels soms echt boven water sprongen! Suuuupermooi om te zien allemaal, niet alles even goed op de foto of film te krijgen, maar op een gegeven moment had ik ze allemaal wel een keer goed gefotografeerd (de grote en ook de drie anderen in 1 foto!!) en ben ik gewoon gaan genieten van het hele schouwspel. Na ik weet niet hoe lang moesten we weer door, anders gingen we alleen orca’s zien en we wilden ook nog op zoek naar bultruggen. We hadden namelijk onderweg al wat spuiters gezien dus die zaten er ook zeker! Eerst gingen we nog langs het vuurtoreneiland, waar grote Steller zeeleeuwen (de grootste soort, zo groot als zeerobben) altijd zitten te zonnen. Ook nu zaten die er weer, en supertoevallig ook een zeeotter (= behoorlijk zeldzaam om te zien). Die zat in de kelp die voor een van de eilandjes dreef. Hij lag op zn rug vlak voor ons en was zich aan het wassen en poetsen, vet schattig om te zien! Op het vuurtoreneiland lag ook nog een zeehond, die aangespoeld was met hoog water en nu niet wegkon blijkbaar (vanwege de zeeleeuwen geloof ik) en wachtte op hoog water. De zeeleeuwen stonken behoorlijk en waren vooral ruzie aan het maken met elkaar, wat echt een hoop gebrul met zich meebracht. Verder konden we wel aardig dichtbij komen om mooie foto’s te maken. Toen weer door om bultruggen te gaan zoeken. Het is dan zaak om een spuiter te vinden en daar in de buurt te blijven hangen, in de hoop dat ie boven komt. Dat gebeurde wel, maar dan dook hij/zij weer onder en duurde het 2 minuten ofzo voordat ie weer boven kwam en je wist niet precies waar, maar dat kon zo een kilometer verderop zijn. Er zaten er nog meer in de buurt (3 binnen een straal van een paar km) maar zo bleef je maar heen en weer gaan dus we moesten er eentje kiezen en dan hopen dat ie niet te snel of te ver onderdook. Dan zag je namelijk wel mooi zn rug en staart boven water uitkomen, maar was ie daarna weer spoorloos. De schipper vroeg of we het niet erg vonden om dan wat langer op het water te blijven, want eigenlijk zaten we al aan de tijd (zou 3u duren) maar dat vond niemand erg. Uiteindelijk lukte het wel, maar zo’n beest komt niet compleet boven water springen ofzo dus het zijn vooral vin foto’s haha. Al is het gevoel dat je zo dichtbij komt en er zo’n groot lijf onder water nog aan vast zit wel echt heel gaaf. Ohja we zagen ook nog een kleine dolfijnen vin, maar daar konden we verder niet achteraan maar is waarschijnlijk een harbour dolfijn geweest. We hebben dus echt veel dieren gezien en het was echt supergaaf om mee te maken, zo buiten op het water met zo’n klein bootje erlangs varen!

Daarna ben ik even gaan eten, gekeken voor souvenirs maar nix moois met orka’s ofzo gevonden, en nog even de haven bij avond gefotografeerd. Alle ‘oude’ gebouwen hier zijn dan mooi verlicht en omdat het al einde seizoen is, was het lekker rustig. Toen lekker gaan slapen. De volgende morgen willde ik gaan ontbijten in het restaurant beneden in het hotel en daarna gaan sporten. Alleen zat ik superlang te wachten op mn ontbijt en bleken ze het vergeten, waardoor mn planning nogal uitliep. Ik wou eigenlijk nog even door Victoria wandelen, maar ook op tijd weer de hele reis terug naar Vancouver aanvangen. Omdat het regende, ben ik niet meer Victoria in geweest, want dan is er toch niet zoveel aan.
Op de terugweg ben ik nog even naar de outlet vlakbij het vliegveld geweest, want daar had ik anders geen tijd meer voor. Was verder niet echt bijzonder goedkoop, alleen warme sokken gescoord. Ik had nog even geappt met Andra over het eten, maar zij en Jonathan zouden allebei laat zijn. Nu was ik ook al vrij laat (uur of 7) en kwam Andra net na mij thuis, dus zijn we in de buurt maar ff voor eten gaan kijken en uiteindelijk bij een chinees-indisch restaurantje terecht gekomen waar we heerlijk gegeten hebben.

Vrijdag had ik nog een tour geboekt, namelijk met een shuttle naar de Sea to Sky gondola, via de Sea to Sky highway. Zo genoemd omdat de weg aan de ene kant langs het water loopt en aan de andere kant kliffen staan, die hoog de lucht in gaan. Mooie route, die ook nog langs de skigebieden daar liep! De gondola was ook een mooi staaltje Zwitserse bouwkunst, zoals in de alpen ook wel gondels staan. Deze gaat zo’n 850m de lucht in en brengt je naar de top van de Chief, waar je een mooi uitzicht hebt over de fjord. Rondom kun je ook diverse lange en korte routes wandelen, maar omdat ik met het busje was, had ik maar 4 uurtjes daar. Ik heb wel de route langs de diverse uitzichtpunten gedaan (zo’n 5km maar allemaal op en neer) en ook de hangbrug overgestoken. Het was behoorlijk koud smorgens, er lag weer verse sneeuw, maar verder vooral zonnig en smiddags weer warm. Ook was er nog een regenwoud in de buurt, wat echt een dichtbegroeid en nat woud is, alleen dan niet tropisch warm maar aan de koele kant. En er was nog een grote waterval, Shannon falls, die smeltwater vanuit de bergen richting het meer brengt, wat daardoor ook weer zo diepblauw wordt. In het meer kun je daardoor vooral in de herfst en winter duiken, want daarna zorgt het sediment weer voor vertroebeling van het water. Je kan dus in Vancouver en omgeving echt superveel sporten doen, zowel bergsporten als allerlei watersporten en ook wintersporten. Hele mooie en gevarieerde omgeving dus.

Zaterdag was ik niet zo lekker, nogal verkouden geworden helaas, want we hadden eerst het plan om te gaan kayakken. Dat zag ik niet zo zitten, dus we zijn alleen even naar west-Vancouver geweest om bij de trouwlocatie van A&J te wandelen, dat ligt nl heel mooi aan de baai vlakbij de Lions Gate brug. Ook nog even gebruncht, super gezellig. En daarna nog naar prospect point geweest, het hoogste punt in Stanley Park waar je de brug en baai ook mooi kan overzien, daar was ik nog niet geweest dinsdag. Verder niet zoveel gedaan, voornamelijk spullen in mn koffer proppen wat wonderwel lukte zonder dat ik mn halve garderobe aan moest. En dan zondagochtend gedropt op het vliegveld, voor eerst mn vlucht om 11u naar Toronto. Die had om 18:30 moeten landen, maar dat werd 21u door een file bij toronto airport waardoor we na tig rondjes daar naar Hamilton uit moesten wijken ivm brandstoftekort, bijtanken, weer opstijgen en daarna gelukkig wel op Toronto konden landen. Mijn overstaptijd van 5u was nu gereduceerd tot 2,5u en ik moest ook nog eten, want er was blijkbaar geen lunch bij de vlucht inbegrepen. Beetje gek als je 11u smorgens vertrekt en 18:30 (incl 3u tijdsverschil) moet landen maja het ticket was goedkoop he. Iig gingen we wel rond 00u de lucht in richting Amsterdam, waar we rond 13u (en 6u tijdsverschil verder) netjes landen. Ik had bijna nog de trein om half 2, want mn koffer kwam supersnel, maar uiteindelijk was ik om half 4 weer in Nijmegen. Thuis!

Het was echt een hele mooie reis, vol hoogtepunten en eigenlijk weinig tegenslagen, wat is deze kant van Canada ook weer heel mooi! Ik vond het ook onwijs leuk om weer allerlei bekenden uit Montreal weer te zien en te spreken en hun omgeving te verkennen. Het was heerlijk om buiten actief te zijn en het weer was voornamelijk zonnig, in Calgary nog warm, maar in de bergen kouder. In ieder geval een omgeving waar ik me zeker thuis voelde en waar ik nog genoeg dingen niet gezien heb, dus hopelijk nog eens naar terug kan. En daarmee komt een einde aan deze reis op de blog, maar en komt vast weer een volgende. Dank voor de leuke reacties, hopelijk hebben jullie weer mee kunnen genieten en tot de volgende keer!

Liefs, Liesbeth

  • 31 Oktober 2017 - 22:07

    Je Mama:


    Heb intussen de foto's gezien, wat een natuurschoon zeg! Misschien, misschien kunnen deze pensionado's ooit nog eens een campertje huren om deze tocht te maken. Wat een weids prachtig land!
    We zijn benieuwd waar de volgende trip naar toe gaat! Maar nu weer aan het werk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 1879
Totaal aantal bezoekers 80101

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: