Montreal, mon amour! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Montreal, mon amour! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Montreal, mon amour!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

17 Maart 2013 | Verenigde Staten, Buffalo

Time flies when you're having fun, zeker als je op je 'ouwe stekkie' terug bent en nog even dit en even dat moet doen! In ieder geval heb ik n geweldige trip gehad kan ik wel zeggen, heerlijk om er weer even uit te zijn en vooral om terug te zijn op een plek waar ik het zo naar mn zin gehad heb. Met mensen die het ook leuk vonden om mij weer te zien :)

Nu gauw alles opschrijven voordat ik t vergeet! Iig had ik de bus om half 8 op het busstation en was ie op tijd. Gelijk op naar de grens, bij Buffalo kun je makkelijk de grens oversteken, want bij niagara falls kan het ook maar is het vaak druk ivm toeristen. Iedereen eruit, bagage mee, langs t kantoortje voor n paar vragen over waar je heen gaat, stempel en klaar ben ik, rest vd bus ging ook aardig vlot, waren toch zo'n 30 man schat ik. De bus was rond 10.15u in Toronto, wat netjes op tijd was en twas mooi weer dus heb ik vanaf de bus terminal naar het treinstation gelopen, is ongeveer 20 min. De trein zou om half 12 gaan en ik was er kwart voor 11, bleek dat er al n rij stond ivm het boarden vd trein om 11u. Trein was helemaal vol, stopte n keer of 5 onderweg, verder de 5,5u wel doorgekomen met lezen, op mn laptop werken en beetje uit t raam kijken af en toe. Weer n ervaring rijker! We waren alleen 15 min later dan gepland op Montreal gare centrale, en mn telefoon doet t niet in canada bleek dus ik kon Ashley t niet laten weten maar ze kon het gelukkig op het bord zien en stond er nog, phoe!
We hadden ff wat rondgebanjerd opt station, wc enzo, daarna richting de metro om naar hun huis te gaan en spullen te droppen. We moesten nog even wachten op Neal, dus wat gesnackt en uiteindelijk richting het restaurant gegaan, de Griek waar ik al eens eerder geweest was. Daar kwam Neal ook heen rond half 8, hij was nog bezig op werk. Wij hadden ondertussen wat voorgerechtjes genomen, ook lekker en daarna de hoofdmaaltijd en nog n heerlijk toetje, onder het genot van 2 flessen wijn dus ik was aardig gaar toen we rond 11u klaar waren haha. Ik mocht op de bank slapen, wat prima te doen was.

Zaterdag lekker uitgeslapen en het was mooi weer, daarom ben ik met Ashley de Mont Royal op geklommen, Neal moest nog werken helaas. Was n aardige klim, maar mooi uitzicht is wat waard! Onderweg kwamen we ook nog een paar wasbeertjes in n boom tegen, heel schattig. Daarna ff naar downtown gelopen voor n broodje en toen naar het bell centre want ik wilde naar de Habs store. Mn favo ijshockey team moet ik natuurlijk wel in stijl aanmoedigen, dus n leuk shirt gescoord. Nog wat langs souvenirwinkels gescharreld en daarna richting de bios gegaan om kaartjes te halen voor de film warm bodies. De bios zit vlakbij Reubens, waar we gingen eten en daar zagen we Neal weer. Heerlijk gegeten, had geen plaats meer voor de carrotcake en we moesten ook alweer door naar de bios. Warm bodies is n zombie liefdesverhaal, grappig genoeg geschoten in Montreal! Jawel leuke plaatjes, ik wist t niet maar vandaar dat Ashley m graag wilde zien. En toen was het alweer laat en gingen we aan op huis.

Zondag weer uitgeslapen en daarna gingen we met zn 3en naar de oude haven, waar de 'symphonie van de boten' uitgevoerd zou worden. Een muziekstuk, waarbij een aantal boten die in de haven lagen mee zouden doen, dus we waren benieuwd! Het thema was Japan, daarom kwamen er eerst nog Japanse trommelaars en daarna ging het muziekstuk van start, waarbij de boten inderdaad een aantal keer zich lieten horen, wat een geluid! Heel apart, zo ondersteund door de andere muziek. Daarna ging Neal nog even verder werken en ben ik met Ashley langs de galerien van de oude haven gegaan. Heel mooie dingen gezien, sommige heel realistisch, andere meer abstract. Ashley was op zoek naar een mooi gezicht van Montreal, want dat wilde ze nog graag aan de muur, zeker als ze eventueel gaan verhuizen. We zijn weer redelijk op tijd terug gegaan en hebben de restjes van de vorige twee dagen opgegeten (doggybag ftw!) en daarna was het Habs time!! Jaa Montreal zien spelen als je in Montreal bent blijft toch t leukst. Ashley en Neal moesten voorbereiden voor maandag en liepen af en toe langs om te kijken. Ze hadden popcorn gehaald voor me en nog M&Ms en chips dus ik zat er riant bij :) Ze hebben trouwens ook n delicatessenwinkel om de hoek waar ze Old Amsterdam en kaasjes en pate voor me gehaald hadden, alles wat ik in Buffalo niet kan krijgen of grof voor betaal, maar hier ivm Franse invloeden goed te krijgen is. Zo lief!!

Maandag moesten Ash en Neal werken, maar ik had de sleutel van het huis gekregen van Neal dus kon mn gang gaan. Ik had afgesproken met mn oude huisbazin om bij haar te lunchen, op mn oude adres dus. Superleuk, want ik heb op haar hond gepast toen ze 3 maanden naar Californie ging en die was dolenthousiast om me te zien. Daar hebben we ook nog ff een rondje mee gelopen, mn oude buurt is aardig aan het moderniseren met appartementen en leuke winkeltjes enzo. Niet dat het nix was, maar nog leuker eigelijk, tis jammer dat het niet heel dicht bij het centrum is maar als woonwijk is het super!
Daarna de bus genomen die ik voorheen ook altijd nam, richting het ziekenhuis waar het onderzoekslab zit waar ik 9 maanden stage heb gelopen voor mn bachelor. Ook zo grappig om daar weer te zijn, je kent er toch nog de weg en ook nog steeds mensen, ook al zijn er aardig wat weg. Ik moest even wachten want mn oude pi was in gesprek, had ook nix afgesproken voort verrassingseffect, wat er dan ook zeker was. Ze vroeg natuurlijk hoe het met mij ging en wat mn plannen waren en vertelde n beetje hoe het er op het lab nu aan toe ging. Helaas niet zo, want alle studenten studeren af en ze heeft momenteel geen geld om nieuwe aan te nemen en zelfs de technician die mij bij mn onderzoek hielp moet nu enigszins vrezen voor haar baan. Zonde om te horen en n eventuele PhD positie waar ik over aan het nadenken ben kan ik dus wel vergeten. Verder is er veel veranderd in Quebec (daarover strax wat meer, sorry btje lang verhaal!) waardoor het studieklimaat ook niet echt optimaal meer is.
Terug bij Ashley was ze al thuis en grappig genoeg was ze Sam tegen gekomen in de bus, 1 van de masterstudenten die er al was toen ik stage liep en nu deze maand afstudeert. Heel toevallig, vandaar dat ze m mee naar huis had gesleept om ff met mij te kletsen. Natuurlijk over de situatie in het lab gehad, tis heel jammer voor mn pi want ze is nog niet echt oud genoeg om met pensioen te gaan maar om wat nieuws te starten is ook lastig. Maarja zonder geld houd het wel een beetje op helaas.

Wat de situatie in Quebec betreft, er is wel wat veranderd. Er zijn studentenprotesten geweest vanwege verhoging van collegegeld, wat heel laag is in Quebec, want de regering van Quebec legt er geld op toe. Hoe t precies zit weet ik niet, maar iig viel daardoor de regering en nu zit de Franse partij er, die beloofde t collegegeld niet te verhogen. Maar nu willen de studenten nog lager collegegeld en is de regering van plan te korten op de budgetten van de universiteiten. Dat komt de kwaliteit niet ten goede, maar blijkbaar zitten de studenten daar niet mee, lekker toekomstgericht! Iig zijn mijn vrienden daar niet zo blij mee en ook alle Franse dingen die ze nu doorvoeren (starbucks coffee heet nu verplicht café Starbucks coffee... zucht!!) zijn n beetje overdreven, dus ze denken wel over verhuizen.

In ieder geval is het voor buitenlandse studenten wat minder handig allemaal, omdat die wel de volle prijs mogen betalen. Maar even nadenken over wat dan te doen, mn vrienden raden toch europa en dan wel Duitsland aan. Nu weer even terug naar Montreal.
Dinsdag ben ik smorgens nog wat souvenirwinkels afgegaan en nog wat boodschapjes die alleen in Canada kunnen gedaan. Tussen de middag bij Ashley thuis gegeten en nog even met mn ouders geskypt, het is thuis even wat zorgelijk vandaar. En ik moest mn tas inpakken voor woensdag, want dan moest ik smorgens al de trein op tijd hebben en dinsdagavond zou ik laat thuis zijn. Savonds ben ik eerst nog wezen eten met mn oude huisgenootje en daarna naar het concert dat Pink in Montreal gaf geweest! Whoaaa, zo gaaf!! Heb haar eerder al in Ahoy Rotterdam gezien met een eerdere tour, nu had ik nog n single ticket weten te bemachtigen voor het uitverkochtte concert. Veel te veel foto’s gemaakt maar ondertussen ook genoten van een indrukwekkende acrobatische show. Daarna met de metro en bus naar huis, snel slapen!

Woensdag was het alweer voorbij :( Ashley kon wat later beginnen op werk en me wegbrengen naar het station, wel fijn want daar ben ik niet bekend. Echt n supertijd gehad, dan de trein naar Toronto waar ik 4u moest wachten op de bus. Ik was van plan naar de hockey Hall of Fame te gaan, maar ik had mn weekendtas bij, vol met spullen (oa nog jam gekregen van mn huisbazin) dus die wilde ik ergens droppen. Maar nergens n locker te vinden op het station, niemand die t wist. Nu wist ik dat die er wel op het busstation waren, dus ik daarheen gelopen, moest ik eerst weer 5 losse dollars zien te krijgen, wat ik niet had, dus atm zoeken, die mn kaart niet pakte enz enz lang verhaal kort: uiteindelijk kluisje geregeld, was het al 5u geweest. Bus zou om half 8 vertrekken, maar ik moest nog eten en op en neer naar downtown wilde ik naar die hall of fame, waar ik dan maar n uurtje ofzo zou hebben. Niet handig, dus ben ik maar heel suf de mall ingedoken, waar ik beetje rondgehobbeld heb en gegeten. Was ik iig op tijd bij de bus. Op de terugweg wat langer gezeur bij de douane want n stel indiers wilde met tig koffers voor n maand de US in vanwege n bruiloft, houden ze niet zo van want wie weet blijven ze wel, dus dat duurde ff. Uiteindelijk kwartiertje later in Buffalo aangekomen, waar mn huisgenoot me fijn met de auto op stond te wachten. Was wel gaan sneeuwen dus beetje gegarreld naar huis, beetje eng!

En toen moest ik donderdag weer naar stage baaah!! Genoeg te doen, dat wel en vrijdag ook weer de oude routine, kijken hoe mn muizen erbij staan. Redelijk goed, alleen hadden we n klein probleempje bij de tumormuizen. Die mogen nl niet te grote tumors hebben en dat hebben ze de laatste tijd wel en nu zien ze dat meestal door de vingers want we saccen ze toch na n bepaald aantal dagen of als ze er echt ziek van zijn, maar nu was de veterinarian erbij gekomen want het waren er wel 3 tegelijk. Die dus accuut dood moesten, wat jammer is voor ons onderzoek omdat ze dan niet de volledige aantal dagen (net als de rest) rondgelopen hebben met de tumor. Nou ja weinig aan te doen, t zijn ook de regels dusja.

Nou dat was het dan eindelijk, had gewoon veel te vertellen! Morgen is het hier st patricksday en ga ik ontbijten bij skivrienden en dan naar de parade kijken onder t genot van veel drank heb ik begrepen, hopelijk ben ik maandag niet al te brak ervan haha. Tot later!
Ps foto’s komen later als ik ze uitgezocht heb!

Liefs, Lies

  • 17 Maart 2013 - 12:33

    Julia Van Rossum:

    Weer veel beleefd in een korte tijd in Canada, jammer dat het op het lab niet goed loopt (geld) voor nieuwe onderzoeken. Succes met je stage en een groet uit Nederland. Julia

  • 18 Maart 2013 - 17:12

    Sonja Van Den Akker:

    Hey Lies,
    Interessant om te lezen over de veranderingen in MTL. Wel bizar dat de franse invloed zo snel de overhand begint te nemen! Zijn nu dan ook alle Starbucks logo's aangepast??

    X Son

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 80281

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: