Berlijn dag 1 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Berlijn dag 1 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Berlijn dag 1

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

26 Oktober 2018 | Duitsland, Berlijn

Hallo allemaal!

Voor degenen die geen faceboek en instagram hebben misschien een onverwacht bericht, maar ik zit in Berlijn en aangezien ik only lonely ben, moet ik ergens mn verhaal kwijt. Hier dus, want het is nog steeds mijn reisblog :) Nu had ik trouwens eigenlijk in Egypte moeten zitten, maar dat is wegens drukte op werk helaas even uitgesteld naar volgend jaar April. Jullie zullen jullie daar natuurlijk tegen die tijd wel meer van horen, maar nu eerst: Berlijn!

Na de halve wereld afgereisd te hebben, kwam ik erachter dat ik nog niet zo heel veel van Europa heb gezien wat betreft Europese hoofdsteden. En dan is Berlijn er toch wel eentje die je gedaan moet hebben, op slechts een halve dag treinen afstand, dus dan is dat snel geboekt. Donderdagmiddag pakte ik de trein van Nijmegen naar Deventer, waar ik op de IC Berlijn overstapte die me in 6u en 20 min extra ivm vertragingen rond 22u op Berlijn Hauptbahnhof afzette. Nu had ik savonds niets gepland en was mn hotel op 5 min lopen, dus dat maakte allemaal niks uit. De trein was trouwens niets bijzonders, maar ik ben dan ook n beetje verwend door mn laatste treinreis in Canada met champagne enzo. Niemand die komt vragen of je wat wil eten of drinken of wat dan ook. Er was trouwens wel stroom bij de zitplaatsen, wat superhandig is als je nog wat wil werken op je laptop gedurende die 6u! Weer een paar pagina’s van mn fotoboek van Maleisie af, hopelijk die helemaal klaar eind vh jaar en dan Canada voor april volgend jaar haha.

Anyway, Berlijn centraal station gaf al gelijk het visitekaartje af van een moderne en hippe stad, want het is een glazen kubus die half shopping mall, half treinstation is met 4 verdiepingen. Supermooi en prima doorheen te navigeren, ondanks dat t behoorlijk groot is, blijft het wel overzichtelijk. Mn hotel staat dus bijna naast CS, waar je geen last hebt van de treinen al ben ik daar wel aan gewend. Voordeel van dit hotel is dat je een gratis OV kaart krijgt voor de duur van je verblijf, wat knap handig is kan ik inmiddels zeggen! Dag 1 zit er namelijk alweer op en daar heb ik mn goed voor kunnen gebruiken.

Ik begon vanmorgen met de ‘gratis’ tour van Sandeman Berlin, een bekende en ‘gratis’ want de gidsen werken op basis van de fooi. Wat je de tour waard vind, mag je geven en daardoor doet de gids zn best om er een leuk en interessant verhaal van te maken. De start was bij de Brandenburger Tor, waar ik met de bus heen ging. Maar bussen zijn traag en het verkeer druk, inmiddels weet ik dat de S-bahn een veel beter alternatief is. In ieder geval, de tour begond bij de Tor dus daar als eerste natuurlijk wat over gehoord. Die staat op de Pariser Platz, want de dame met paarden die op de toren staat, heeft eerder een poosje in Parijs gestaan. Weet even niet meer waarom dat was, maar verder hebben de Fransen behoorlijk wat invloed op Berlijn gehad. Zo is er een grote groep hugenoten naar Berlijn verhuisd, waardoor opeens 1 op de 5 inwoners van Franse oorsprong was. Aan de Parizer platz staat ook het Adler hotel, het meest dure en prestigieuze hotel van Berlijn. Zo verbleef Obama hier toen hij op bezoek was (boeiend..) en is dat ook het hotel waar Michael Jackson zn baby uit het raam hield om te showen (funfact!). Vanaf de Tor loop je zo naar het memorial voor de omgekomen Joden. Elke groep (Joden, Sinti/Roma, kinderen, homo’s en nog wat groepen) heeft zn eigen herdenkingsplek, want deze verhalen verschillen nogal. De uitkomst helaas niet, namelijk omgekomen in de tweede wereld oorlog tijdens de holocaust. Het memorial is wel bekend denk ik, de 20.000 betonnen blokken die op grafzerken dan wel grafkisten lijken, of wat je er dan ook in ziet want dat heeft de kunstenaar nooit exact willen uitleggen. Ze verschillen van hoogte en het terrein golft ook, wat de golfbeweging van antisemitisme en haat tegen groepen in het algemeen symboliseerd. Er zit ook een museum onder, waar we tijdens de tour geen tijd voor hadden maar waar ik smiddags naar terug ben geweest. Daar worden vele persoonlijke verhalen verteld, van families van allerlei afkomst uit diverse landen en hoe deze aan hun eind gekomen zijn tijdens de oorlog. Niet alle mensen zijn namelijk in kampen vergast, maar ook tijdens razzia’s doodgeschoten, tijdens de werkzaamheden/ziektes etc in de kampen omgekomen, en tijdens de marsen toen het de Duitsers te heet onder de voeten werd. Er werd uitgelegd hoe het van kwaad tot erger ging en wat de bevolkingsgroepen waar het Derde Rijk de pik op had moesten ondergaan. Heel indrukwekkend om gezichten te zien bij de vele miljoenen omgekomenen.
Na het memorial gingen we naar de plek van Hitler’s bunker. Die bestaat niet meer en het is een suf parkeerterrein, maar dat is expres zo gedaan. Net als met Bin Laden was het niet de bedoeling dat een bepaalde plek nog aan Hitler zou herinneren en er een gek op een kwade dag er een bedevaartsplek van maakt.

Daarna door naar een andere plek met veel historie: een stukje Berlijnse Muur en overblijfselen van een gebouw van de Nazi’s. Er zit ook een SS museum bij, waar je kan horen en zien hoe het allemaal ging met de SS en hun wandaden. De muur lijkt trouwens een dun, niet al te hoog muurtje waar je zo overheen kan, maar er zat een hele strook tussen met oa prikkeldraad, een greppel met zand (zodat je niet makkelijk kon rennen) en wachttorens, dus die muur kon je absoluut niet zomaar over. Ik hoop morgen nog een ander stukje muur te bezoeken waar dit in zn geheel nog te zien is.
De tour ging verder langs de Gendarmenplatz (weer zo’n Frans woord) en daar staan 2 kerken op: een Franse dom en een exacte kopie daarvan, de Duitse dom (hahahaha). Tussenin staat het concertgebouw. Het hele gebied is gebombardeerd in de oorlog, dus de kerken en het concertgebouw zijn herbouwd en delen die nog gered konden worden daar weer in/op gebruikt, dus de stenen en ornamenten verschillen her en der van kleur. Een klein stukje verderop staat nog het roze opera gebouw, ook de 5e versie al want Hitler had het net herbouwd na verschillende branden, toen het ook weer gebombardeerd werd..

Toen waren we weer terug op Unter den Linden, de brede boulevard in het centrum van Berlijn. Na de gids zn fooi gegeven te hebben, ben ik wat gaan eten. Het was best fris, dus even lekker warm gegeten in een Duits restaurant. En daarna ben ik zoals gezegd naar het Holocaust museum geweest, wat ik al beschreven heb. Toen had ik daarna het idee om naar het stuk muur met de wachttorens te gaan want dat was niet zo ver weg, maar aangezien ik voor zaterdag de tour naar Sachsenhausen geboekt heb, wat me n halve dag kost en savonds toegelaten ben tot de tour in de Reichsdag, heb ik dat even naar morgen verschoven want dan heb ik daar tussendoor nog tijd voor (drukdrukdruk). Ik heb daarom de S-bahn gepakt naar de East side gallery, het langste overgebleven stuk muur in Berlijn wat door diverse kunstenaars is beschilderd of van graffity voorzien. Dat was een wat langer ritje en het stuk muur was ook een heel flink stuk, maar best mooi om te zien. Het ene stuk namelijk meer dan het andere en en sommige delen waren ook beklad met lelijke graffity tags die er niet op hoorden, beetje zonde! Mooi om te zien hoe zo’n stuk rottige geschiedenis (28 jaar!) toch tot een mooie gedenkplek gemaakt is.

Toen was het inmiddels alweer half 6 en waren ik en mn voeten KAPOT! Vergeet altijd hoe intensief zo’n citytrip kan zijn als je wat wil zien, had er echt ff geen kracht meer voor. Daarom lekker weer de S-bahn terug gepakt naar centraal, n broodje daar gehaald en op bed opgegeten :) Kon ik alvast wat foto’s online zetten en uitrusten en eten. Rond half 8 ben ik toen weer de deur uit gegaan om nog wat landmarks savonds op de foto te zetten, dan ziet alles er toch net wat anders uit en is het vaak ook wat rustiger. Dat laatste viel wel mee, maar de gebouwen waren toch nog net wat mooier om te zien. Alleen het memorial was niet verlicht, wat ik n beetje raar vond (je kan zo struikelen over de lage stenen daar) en ik dacht wel lichtbakken ertussen gezien te hebben, maar daar was niet zoveel meer aan te zien. Ik moest ook nog even langs een drogist, had wat vergeten en ze zijn tot 21u open (beter!!) dus dat ging ook nog prima. Was even vergeten dat prijzen voor dat soort dingen in Duitsland echt vet laag zijn, bizar goedkoop allemaal zeg!

En nu ben ik gedoucht en wel klaar om heerlijk te gaan slapen, morgen weer een dag. Dan eerst dus het bezoek aan kamp Sachsenhausen, van 11-16 ongeveer, dan wil ik nog langs het stuk muur met wachttorens aan de Bernauer strasse en dan moet ik me om 20u weer melden bij de Reichsdag voor mn bezoekje. Dat laatse had trouwens wat voeten in de aarde en de gids vond t wel mooi dat ik dat al geregeld had. Je moet het namelijk op tijd aanvragen (had t gelijk gedaan toen ik de trein 2 maanden geleden boekte) en dan moet je je personalia opgeven en wordt je bezoek (al dan niet) goedgekeurd. De Reichsdag is het parlement, dus je mag er niet zomaar naar binnen en we gaan als het goed is ook het dome bezoeken, de glazen koepel waar je n mooi uitzicht schijnt te hebben over Berlijn. Hopen maar op helder weer, anders zie je vrij weinig haha. Of ik de tv-toren nog red (nog hoger, dus nog mooier uitzicht) weet ik niet, dat zie ik morgen wel, ligt natuurlijk ook aan het weer. Ik ga sowieso niet ‘alles’ – wat dat ook mag zijn – hier in Berlijn kunnen bekijken, dus ik focus me nu vooral op geschiedenis: WW2 en de muur. Dat is wat me vooral interesseert, kan later altijd nog terug om de spreekwoordelijke rest te komen bekijken. Tot zover, bis spater!

Liefs, Liesbeth

Ps ik upload hier geen foto’s want dat gaat megatraag, daar moet je toch voor op fb/insta zijn!

  • 27 Oktober 2018 - 06:48

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth,

    Een interessant verslag over Berlijn, wij zijn er nog niet geweest .
    Maar je maakt ons wel nieuwsgierig erna.

    Geniet van je bezoek, groetjes


    Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Berlijn 2018

Weekendje Berlijn

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Berlijn dag 3

27 Oktober 2018

Berlijn dag 2

26 Oktober 2018

Berlijn dag 1
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 80056

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: