January blues - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu January blues - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

January blues

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

30 Januari 2013 | Verenigde Staten, Buffalo

En dan is het januari en moet je weer gewoon aan het werk.. Best lastig na 3 weken heerlijk vakantie te hebben gehouden! Gelijk ook een berg werk te doen, want Hayley, de PhD studente die hier al een paar maanden zit, gaat weg, want dat moet hier, dat heet nl rotaties. Dan moet je in het eerste jaar elke paar maanden een ander lab doen om diverse ervaringen op te doen. Niet altijd heel nuttig, want je zit er dus maar n paar maanden steeds, maar ze komt wel terug want ze vind het leuk bij ons (duh!). In ieder geval werd ik gevraagd haar project over te nemen, wat behoorlijk wat werk met zich mee bracht. Veel muizenwerk, dus wel leuk, maar heel druk omdat ik in de 2 weken dat ze er nog was ‘even’ dat project moest doorgronden, oppikken waar ze was, dat voortzetten en alle bijbehoren technieken onder de knie krijgen. Lukt natuurlijk niet in 2 weken, maar gelukkig helpt Mike, de technician die me altijd helpt bij mn tumorproject, ook Hayley bij haar praktische dingen dus wist hij daar eigenlijk alles van en moest ik vooral inlezen op alles wat ik moest doen.

Zal even kort proberen uit te leggen wat t inhoud. Ik ga nu onderzoeken wat Doxorubicin, een chemotherapie middel, voor invloed heeft op de hartspier van jonge muizen die dat middel krijgen. Het middel wordt namelijk veel gegeven aan jonge kinderen met bepaalde vormen van kanker, maar ook aan borstkankerpatienten en veel mensen overleven kanker, maar Dox heeft als bijwerking dat het hartproblemen veroorzaakt. Niet zo fijn als je net kanker hebt gehad en dat vervolgens kado krijgt natuurlijk. Wat ik ga doen is dus jonge muizen ermee injecteren (awww zielig, ze zijn echt heel schattig!) en na een aantal weken, als ze meestal ook vrij ziek zijn, die euthanaseren en hun hart en nog wat organen onderzoeken. Natuurlijk komt daar ook weer genonderzoek bij kijken, want sommige muizensoorten zijn meer of minder gevoelig voor Dox en die genen waar dat van af kan hangen willen we graag vinden.

In ieder geval heb ik een lopend project overgenomen, terwijl ik nog nooit geinjecteerd had, dus dat moet ik even oefenen maar gelukkig heeft Mike daar tig jaar ervaring mee. Ook bloed afnemen had ik nog niet eerder gedaan, muizen ontleden dan weer wel. En nu ben ik aant ‘broeden’, er moeten namelijk muizen zwanger worden om die jonge muisjes te produceren. Het is wel algemeen bekend dat muizen daar niet zo lang over doen, ze zijn maar ongeveer 20 dagen zwanger :p Ze kunnen komende week geboren worden, echt wel leuk om te zien. Daarom moet ik ze wel goed in de gaten houden, want ik moet checken of de muizen zwanger zijn, dan moeten ze n eigen kooitje krijgen zodat ze daar rustig kunnen bevallen en die geboortedatum moet ik ook weten, dus ik moet nu zo’n beetje elke dag muizen checken en apart zetten ipv alleen mn tumor muizen 2x per week.
Ik had voor de vakantie ook nog wat lopen met immunologie en flowcytometrie, maar dat hoef ik nu niet meer te doen want dat zou wel n beetje druk worden.

Verder ben ik ff bezig met uitzoeken wanneer ik precies klaar ben met alles, vooral praktisch, want ik moet mn vlucht nog omboeken voor half feburari en ik moet hier in Buffalo wel mn praktische dingen afronden voordat ik weg ga. Ik moet ook n eindverslag schrijven, maar dat zou ik ook in Nederland af kunnen maken, alleen moet ik wel mn onderzoek presenteren hier in Buffalo voordat ik wegga. En mn pi gaat in juli op vakantie dus het moet wel voor zijn vakantie, lekker gecompliceerd allemaal! Iig heb ik nu met alles en iedereen overlegd en mag ik mn voorlopige versie gewoon presenteren voordat ik wegga en kan ik dan tijdens de vakantie van mn pi het commentaar daarop in mn definitieve versie verwerken. Uiteindelijk moet alles voor 16 augustus afgeleverd zijn om op UB/Roswell af te studeren.
In NL ga ik btw nog niet afstuderen, want ik moet als ik terug kom nog mn literatuurstudie afronden en presenteren en nog twee vakken volgen in september en oktober, daarna hoop ik dan wel echt klaar te zijn.

Ohja het was hier weer lekker koud en er viel wat sneeuw, niet zoveel verschil met NL haha. Nu dooit het ook alweer, maar tegen het weekend word het weer kouder en sneeuwachtig. Dat maakt ff niet uit, want vant weekend gaan we naar Jay Peak, Vermont, met de skiclub van UB. Vrijdagmiddag weg, zondagnacht terug en oehhh daar ligt veel sneeuw! En 76 pistes ofzo, ook leuk. Afgelopen twee weekenden zijn we met de skipas naar Kissing Bridge en Swain geweest (dus gratis, afgezien van vervoer) en dat was leuk om op te warmen en blijft ook leuk voor een dag, hopelijk komen er nog een paar van zulke weekenden!
Nou verder niet zoveel boeiends, tis januari en koud&donker, verheug me op mn trip naar jay peak en over n paar weken in maart naar Montreal :) Tot later!

Liefs, Lies

  • 30 Januari 2013 - 16:14

    Julia Van Rossum:

    Uit een groen en niet meer wit Sommelsdijk wensen we je veel succes met je onderzoeken.
    Geniet van je uitstapjes naar de skipiste een groet van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 80174

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: