Dox is done! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Dox is done! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Dox is done!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

09 April 2013 | Verenigde Staten, Buffalo

Nou ja eigenlijk ook weer niet, want de analyse start nu maar het praktische gedeelte van mn 2e project is iig wel klaar, alle muizen zijn dood. De laatste groep is vandaag (maandag hier nog) gesacrificed en ontleed. Mike en ik vet blij, erg eigenlijk :p Iig zijn er rond de 120 muizen dood, sommige uit zichzelf dus daar hebben we qua organen niets aan, want dan kunnen we die niet meer eruit halen omdat ze al half aant ontbinden zijn. Vooral de muizenhartjes vinden we interessant en die halen we eruit echt de minuut nadat de muis dood is om te wegen en dan in formaline te stoppen. De organen gaan naar pathologie om in paraffine gegoten te worden en de blokjes die we dan terugkrijgen snijd Mike weer in plakjes die op een microscoopglaasje gaan om bekeken te worden. Die kan zn lol nog op dus! Ik ook, want ik mag alle 120 tibia’s gaan opmeten, dwz alle pootjes die ik heb ontdoen van vel & vlees zodat ik alleen t botje overhoud. Dat vergelijken we dan met het gewicht van het muizenhartje, waar we een ratio uit berekenen en dan kijken of onbehandelde en behandelde muizen daarin verschillen. Tot nu toe wel, blijkbaar heeft de drug ook effect op de botgroei. Weet ff niet meer of ik dat al eerder gezegd heb maar t belangrijkste effect van Dox is dat het invloed heeft op de hartfunctie, wat niet zo tof is voor kinderen die t krijgen want die kunnen op latere leeftijd opeens hartfalen krijgen. Als ze dus ook nog botgroeistoornissen oplopen is het al helemaal niet fijn. Nu wordt chemo nooit fijn, maar als je de bijwerkingen kan beperken valt de schade nog mee, voor kinderen op latere leeftijd belangrijk.

Verder waren er een aantal doodgegaan en wel specifiek een aantal van een bepaalde soort, wat voor ons heel nuttige info was. Die muizen leken de behandeling aardig te trekken, maar vielen toch opeens dood neer. Wijst wel een beetje richting hartfalen, want verder leken ze wel gezond. De andere soorten hadden dit helemaal niet, dus dat is wel opmerkelijk. Was ook de verwachting, want ze lijken op een andere soort die we al eerder getest hebben en ook bijna allemaal de behandeling niet overleefden. Dusja nu vooral grafieken maken van de muizensoorten die in verschillende groepen zaten zodat we nu het grote plaatje kunnen zien, nog meer grafieken over dode muizen en over gewicht vh hart vs tibialengte en nog meer statistische dingen waar ik nog niet echt weet wat we ermee moeten. Behalve in een artikel zetten :D Jawelll, samen met Hayley die dit project gestart heeft ga ik een artikel schrijven wat we gaan publiceren! (= de heilige graal in onderzoek & wetenschap, liefst in Nature oid maar dat zal het wel niet worden hahaa). Dr Demant had het zelfs over 2 artikelen aangezien we naast de bevinding dat die twee soorten heel gevoelig zijn voor Dox ook nog iets met die tibialengte schijnen te gaan doen, want dat is ook best opmerkelijk.

Nu ben ik niet opeens klaar met muizen, mn borstkanker tumoren lopen nog steeds door. En daarnaast moest ik nog een nieuwe kruising maken en die gaan over 2 weken jongen, waardoor het proces van bij mekaar zetten om te paren, kijken of ze zwanger zijn, kijken of ze bevallen zijn weer opnieuw is gestart . Oftwel nog genoeg werk te doen, moet geloof ik ook nog ergens en verslag schrijven... Oh daarvan heb ik al wel 1 hoofdstuk klaar, nl dat van de literatuurstudie die ik de eerste paar maanden heb gedaan. Daar zit mn 2e committee member nu op te studeren, bij mn afstuderen moeten niet alleen mn PI maar ook nog iemand anders het ding doorgelezen hebben om er commentaar op te leveren tijdens mn verdediging hier op Roswell.

Ok wat heb ik nog gedaan naast stage lopen? Onze Duitse vriend Jan zn vriendin is hier ook voor een maand om stage te lopen op Roswell, ze doet ook geneeskunde en kon dit blijkbaar regelen. Daar zijn we nog wat mee gaan drinken en we hebben vorige week nog tapas gegeten met ze, was echt lekker!
En volgens mij heb ik ook nog niet verteld dat ik naar het Maple weekend ben geweest samen met Tess, was ook erg lekker en leuk om te zien! We zijn naar n farm hier in de buurt gereden en je kon kijken hoe ze de syrup kookten en bomen met van die bakjes eraan zien waar het echte sap uit komt. Nog wat leuke facts: 1 boom produceert gemiddeld 10 gallon per seizoen en voor 1 gallon of maple syrup heb je 40 gallon sap nodig, oftewel minstens 4 bomen. Aangezien de farm ongeveer 1200 bomen had, kun je wel uitrekenen hoeveel syrup ze per jaar ongeveer produceren (of je spiekt op de maple leafs op de foto). Alleen als het koud is stopt het sap van de bomen, dus omdat het gesneeuwd had lag de echte productie stil en hadden ze alleen dit vat op de foto om te koken.
Die maple trees hebben ze idd ook in Canada maar daar was het niet van gekomen om op een farm te kijken dus ik vond het wel leuk om hier te zien! Echte maple syrup is trouwens niet superzoet, het is veel minder zoet en calorierijk dan honing en daarop prijzen ze het hier natuurlijk aan als ‘gezond’ hahahaa. Ach ja, amerikanen.. Ze bevestigen toch de cliche’s elke keer weer!

Nou ja verder is het hier nu wel een beetje lente aan het worden, rond de tien graden maar vaak wel regen en wind enzo, maar af en toe n zeldzame dag dat het en zonnig en niet zo winderig is. Maar beter dan al die natte sneeuw van de laatste weken, was knap koud. En beter dan in NL begrijp ik haha!

Dat waren mn avonturen tot zover wel weer :) Tot later!

Liefs, Liesbeth

• 09 April 2013 - 14:41

Julia Van Rossum:

Hallo, geweldig wat je allemaal met je muizen kan onderzoeken, succes ermee.
    Gelukkig kan je ook nog een uitstapje maken en wat van de cultuur van het land tot je nemen.

groet van uit Sommelsdijk, het regent hier een beetje en de temperatuur gaat naar boven.