Berlijn dag 3 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Berlijn dag 3 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Berlijn dag 3

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

28 Oktober 2018 | Duitsland, Berlijn

Hallo liebe leute,

Vanuit de trein terug kan ik het verhaal van vandaag nog lekker even typen. Helaas zit het er alweer op, de 2,5 dag dat ik Berlijn heb kunnen verkennen. Tijd tekort, zoals dat zo vaak gaat. Hier het verslag wat ik vandaag, zondag heb gedaan.

Allereerst ontbeten in een leuk tentje ergens in Berlijn Mitte, een hippe wijk. De eerste dag heb ik btw een broodje gehaald op het station en de dag erna ontbeten in het hotel. Op het station kon je niet echt rustig zitten en in het hotel was het druk en duur, dus daar had ik niet nog eens zin in. Daarom google geraadpleegd voor n tentje en daar heen gegaan met de tram. Dat was iig minder druk en duur en het roerei kwam warm uit de pan gegleden dus dat was helemaal prima. Daarna wilde ik naar metro station Gesundbronnen en ik had de metro halte al zien liggen dacht ik dus daarheen gelopen. Alleen was dat de U-bahn en niet de S-bahn die ik moest hebben, dus moest ik nog even een stukje lopen naar het goede station. Daarna wel op de juiste lijn kunnen stappen naar Gesundbronnen. Wat moest ik daar dan weer? Nou daar beginnen de Berliner Unterwelt tours en zoals je aan de naam al kan aflezen, ga je ondergronds. Namelijk de bunkers/schuilkelders in! Super interessant om te zien, omdat ze verscholen liggen achter deuren in een gewoon metrostation waar dagelijks duizenden mensen doorheen reizen.

We gingen met twee gidsen (1 voorop en 1 achterop) de schuilkelder in, naar beneden. De ruimtes waren in 1930 al aangelegd toen de metro gebouwd werd, maar pas later geschikt gemaakt als schuilkelder door extra wanden te plaatsen en compartimenten te maken. Sommige met, anderen zonder ventilatie, wat het aantal mensen dat in de ruimte kon verblijven bepaalde. In het begin waren de bombardementen nog niet zo hevig en bleven mensen er een half uur tot een uur, later werd dit wel langer maar er waren geen bedden oid dus je wilde er ook niet te lang blijven. Er waren wel wc’s, ook wel handig natuurlijk met al die mensen. Verder was er licht, maar omdat dat nog weleens uit kon vallen, was er ook glow in de dark verf op strategische plekken, zoals deurposten en trapleuningen, gesmeerd. Ook nu nog, meer dan 70 jaar later, werkte die verf nog! De gids vond het maar al te leuk om met de zaklantaarn te schijnen, zodat je die plekken op zag lichten. Ook was er nog 1 kamer waar zo’n beetje alle wanden met de verf waren gedaan en als het licht uit werd gedaan, kon je in de glow nog best wat zien! Goedkoop en vet handig!

Grappig was ook om te zien hoe de propaganda van de nazi’s eruit zag. Zo waren er pamfletten met wat je in huis moest halen voor als er een bombardement was, met bv zand en een schep zodat je brandjes snel kon blussen. Ook was er een bordspel, waarin op speelse manier een familie tijdens een bombardement te zien was. Gezin zit aan tafel te eten, sirene klinkt dus ze rennen naar de schuilkelder, bommen vallen op hun huis en het dak staat in brand, brandweer komt om de brand te blussen en het gezin kan weer terug naar hun huis en verder met eten. Jaja, zo snel gaat dat! Hilarisch, ware het niet dat het over een bombardement gaat..
Verder was er in de bunker ook nog allerlei oorlogstuig te zien en overblijfselen van bommen, zoals ze op de stad waren gegooid. Er werden - door de Engelsen vooral – eerst grote bommen gegooid die daken van gebouwen verwoestten en daarna brandbommen, zodat deze door de gaten heen vielen en veel meer schade aanrichtten dan wanneer je alleen die zou gooien.

Na zo’n anderhalf uur kwamen we weer boven de grond. De gids had nog iets gezegd over een flak-toren, een luchtafweergeschutstoren, die 5 minuten verderop zou staan. Dat zei google maps ook, al bleken dat 5 minuten traplopen te zijn, maar dat heb je als je bovenop een toren wil staan. Het was een groot betonnen ding (deden ze ook rondleidingen in trouwens) met diverse uitkijkpunten, waar het afweergeschut voorheen stond. Nu kon je vanaf hier een mooi uitzicht hebben op de stad, dus alweer een aanbeveling voor een gratis uitzichtpunt :)

Daarna weer terug naar het station, waar ik lekker aziatisch gegeten heb, daarna mn koffer opgehaald bij het hotel, broodje en pretzels voor onderweg gescoord en op het perron op de ICE terug naar Amsterdam heb gewacht. Het was weer mooi geweest!

Wat heb ik veel gedaan, al zeg ik het zelf haha. Ik hou van efficiency, dus ik heb flink wat dingen in deze paar dagen gepropt. Al was ik ook blij dat ik vrijdag tussendoor even in het hotel kon uitrusten en savonds pas weer verder hoefde van mezelf. Ik had wel een lijstje met wat punten die ik graag wilde zien, maar heb het allemaal aangepast aan wat uitkwam. Ik heb niet alles gehad, maar zoals eerder gezegd, geeft dat ook weer een motivatie om nog eens terug te komen. Op de eerste tour vroeg iemand me toevallig waarom ik naar Berlijn kwam en daar moest ik even over nadenken. Dat kwam voor mij neer op historie, dus daar heb ik mn programma op aangepast. Veel over de tweede wereldoorlog en de Berlijnse muur gezien en gehoord, wat ik allemaal erg interessant vond. Hier hebben we op school toch niet zoveel over gehad, of vanuit een heel ander perspectief, dus zo voeg je weer wat puzzelstukjes aan informatie toe. Ik had ook al langer de wens om eens een voormalig kamp te bezoeken, toen ik in Praag was kon je naar Theresienstad maar dat was ook een dagtrip en daarom niet gedaan. Nu had ik er zelf iig gelegenheid voor, dus die gelijk gepakt. Daardoor wat minder van Berlijn gezien, maar aangezien ik toch al gemerkt had dat ik tijd tekort had voor ‘alles’, het maar zo gelaten. Dat komt dan een hopelijk volgende keer wel. Daardoor heb ik van Berlijn zoals het nu is eigenijk niet zo heel veel mee gekregen en lijkt het me leuk daar volgende keer wat meer aandacht aan te besteden. Ook daar was een tour voor, alternatief Berlijn, want er is een grote alternatieve/creatieve scene. Hopelijk kleurt dat Berlijn dan wat meer, want ik vond het nu vrij grauw en niet heel charmant, gebouwen zijn vaak betonnen blokkendozen. Toch heel anders dan bijvoorbeeld Parijs, waar alles barok tot is tot en met de lantaarnpalen aan toe. Dat bepaalt het aanzicht van een stad toch wel. Neemt niet weg dat Berlijn zeker wel sfeer heeft, het zijn toch de mensen die het maken en die waren over het algemeen vriendelijk. Zo wilde ik zaterdagavond een curryworst halen bij een stalletje, maar ging ie net dicht. De man wees me wel uitgebreid de richting waar nog andere tentjes zaten, voor als ik wat anders wilde halen. Uiteindelijk lekker schnitzel met gluhwein op trouwens, in mn beste Duits besteld :) De gidsen waren ook wel Berliners, maar zijn over het algemeen toch al wat meer benaderbaar dus ik weet of die tellen, maar ze waren iig allemaal aardig en meer dan bereid vragen over alles, van de tours tot eten en drinken, te beantwoorden.

Waar ik me nog wel over verbaasde was dat niet zoveel mensen Engels leken te spreken. Dat had ik in Dresden, voormalig oost-duitsland al gemerkt, maar niet in Berlijn verwacht. Met de gids, een Duitser die uitstekend accentloos Engels sprak, had ik het daar tijdens de terugrit vanaf het kamp nog over. Volgens hem was het meer een aarzeling, dat ze het niet zo goed durfden, wat ik nu wel een beetje herkende. Ze willen geen fouten maken en durven niet gewoon maar een zin te maken, hoe die er ook uit komt. Het zou een goede oefening zijn om dat wel te doen, want iedereen maakt fouten in het Engels, ik ook. En als je wat van wat steekwoorden een zin fabriceert, valt daar best wat van te begrijpen. Nou ja, het is allemaal gelukt en alles staat ook behoorlijk goed aangegeven, dus ik heb me wel gered. Nog een tip voor mezelf voor een volgende keer: toch maar een fiets huren. Het ov is supergoed en gaat heel regelmatig, maar zoals met ov vaak is: het brengt je net niet op de goede plek en je moet er op tijd instappen, dat heb je met n fiets toch wat meer zelf in de hand. Je kan gewoon niet overal dichtbij komen. Ik loop zelf normaal gesproken niet veel en dat voel ik nu toch wel haha. Dus ik vind het wel fijn om bijna 6u in de trein te zitten, want dan kan ik lekker bijkomen. En morgen heb ik nog een dagje vrij daarvoor, hoera! Dat heb ik wel nodig want de bussen van de NS sloten totaal niet aan of kwamen niet waardoor dit verslag met n vertraging van drie kwartier geplaatst is. Gaat alles 6u lang goed, sta je te kleumen in Zutphen, zucht...

Nou, tot zover mijn belevenissen in Berlijn, bedankt voor het lezen en de reacties, ik hoop jullie volgend jaar april weer van nieuwe reisverslagen te voorzien!

Liefs, Liesbeth




  • 29 Oktober 2018 - 04:34

    Julia Van Rossum:

    hallo,
    Fijn dat je veel van de historie van Berlijn hebt kunnen ontdekken, in dit geval van de tweede wereldoorlog.

    Goed om het te bewaren om het volgende geslacht te laten zien wat er mis kan gaan door bepaalde invloeden.
    Ga je voetstappen in herinnering terug naar Berlijn.

    groet, Julia


  • 29 Oktober 2018 - 06:15

    Wendy:

    Leuke blogs! Berlijn is een ontzettend toffe stad ja! Je moet zeker een keer terug gaan, de (underground) party scene is ook geweldig ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Berlijn 2018

Weekendje Berlijn

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Berlijn dag 3

27 Oktober 2018

Berlijn dag 2

26 Oktober 2018

Berlijn dag 1
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 80149

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: