Afsluiting - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Afsluiting - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Afsluiting

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

22 Juni 2019 | Nederland, Nijmegen

Beter laat dan nooit: zoals beloofd nog een afsluitende blog. Over wat ik van Egypte vond en wel of niet aan zou raden.

Allereerst zit er denk ik een groot verschil tussen Cairo en de rest van het land, ook de andere steden zijn er eigenlijk niet mee te vergelijken. Het was er ontzettend druk en lawaaiig, vies en stoffig en meer negatieve dan positieve dingen. Ik was blij dat het daarna alleen maar beter werd, want rustiger en iets minder vies, vooral wat betreft de luchtkwaliteit. Geen idee hoe de mensen in Cairo dat doen elke dag in die vieze smog!
Gelukkig was het in de rest van het land beter te doen. Niet dat ik alles daar nou gelijk mooi vond, want het blijft een vrij vervallen land met slechte wegen, al dan niet aanwezige stoepen die half afgebroken zijn en overal wel zwerfafval. Verder is het, behalve langs de Nijl, gortdroog en is er daardoor weinig groen, op bergen met palmbomen na. En op de keurige grasveldjes en bloemenperkjes bij de hotels na natuurlijk.

Wat wel mooi was, waren de bezienswaardigheden. Wat historie en indrukwekkendheid dan, wat mij betreft, want sommige zijn gewoon slecht onderhouden of nogal afgeleefd door alle toeristendrommen die er elke dag komen. Er lijkt weing aan onderhoud te gebeuren, wat wel erg jammer is. In ieder geval was de historie erachter wel fascinerend. Jezelf realiseren dat je in duizenden jaren oude graven staat, is echt heel bizar. Dat mensen dit toen allemaal al konden maken, zonder de moderne hulpmiddelen is soms onbegrijpelijk. Want er staan metershoge pilaren, diepe tunnels met duizenden schilderingen en vergeet alle blokken van de piramides niet. Hoe dan?! Tja waarschijnlijk met heel veel pijn en moeite, vooral van de honderduizenden slaven van toen..
Daarnaast zijn veel tempels (en ook de piramides) gebouwd met in acht neming van belangrijke astrologische gebeurtenissen, zoals de zonnewende. Dat ze een tempel zo konden bouwen dat precies op die dag het zonlicht door de zuilengalerij op het binnenste van de tempel valt, op precies 1 van de beelden daar (Abu Simbel), is echt geniaal gewoon.
Verder vond ik de verhalen van alle goden waar de tig tempels aan geweid zijn ook erg mooi. De goden waren verantwoordelijk voor vanalles en nogwat, maar dat was toendertijd de religie. Ondanks dat hadden de mensen toch al wel veel kennis op allerlei gebieden, van gezondheid tot de standen van de zon.

Zou ik er nog een keer naar terug gaan? Ik denk het niet, heb de belangrijkste bezienswaardigheden wel gehad. Alleen voor een goedkope duik/snorkelvakantie aan de rode zee zou ik nog gaan. Daar was het echt buitengewoon mooi, ik heb nog nooit zoveel vissen en andere zeedieren bij elkaar gezien. Alsof je in een aquarium zwom! De mensen daar zijn ook gewend aan toeristen, kijken je niet aan alsof je het 7e wereldwonder bent met je blonde haar en roepen je niet na. Want dat is de belangrijkste reden dat ik er niet naar terug ga: de mensen zijn echt walgelijk opdringerig. Niet te doen en op een gegeven moment echt niet leuk meer, waardoor je zelf toch geirriteerd raakt. Niet leuk op vakantie. Het schijnt ook al jaren zo te gaan, dus leren doen ze het niet. Het zijn vooral mannen, vrouwen lijken nog weinig te werken in de toeristenindustrie. Meestal willen ze gewoon geld en doen ze zo bij zowel mannen als vrouwen, dus het is niet perse tegen vrouwen gericht. Wel jammer, want het zou het allemaal toch een stuk vriendelijker maken.

Nu dit alles is natuurlijk op basis van mijn eigen ervaringen, dus dit is mijn mening over Egypte. Mijn advies: ga de pyramides en tempels zien, wees voorbereid op de viezigheid, hitte en opdringerige mannen en kom lekker tot rust aan de prachtige rode zee kust.
Ik heb nog geen volgende reis gepland, maar ik houd bovenstaande punten even in gedachten bij de selectie van een volgend land ;)

Nogmaals bedankt voor het lezen en voor de leuke reacties op deze blog serie en tot een volgende reis!

Liefs, Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 787
Totaal aantal bezoekers 80139

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: