El Quseir - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Liesbeth G - WaarBenJij.nu El Quseir - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

El Quseir

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

03 Mei 2019 | Egypte, Hurghada

Hallo allemaal

Alweer de laatste reisblog, op de laatste echte vakantiedag. Want komende zaterdag en zondag zijn grotendeels reisdagen, dus die zijn niet heel relaxed meer. Het leven hier in het resort gelukkig wel! Ik zal jullie nog even op de hoogte stellen van de ontberingen hier :p

Zondag kwamen we aan rond het middaguur, nadat we met de bus dwars door de woestijn gereden zijn van Luxor naar de rode zee. Er lag wel een tweebaansweg in de woestijn hoor, al deden we er dan nog een uur of 4 over. Flamenco beach & resort ligt vlakbij het dorpje Al-Quesir, waar verder niet echt wat te beleven is. Alles gebeurt op het resort, wat eigenlijk een mini dorpje op zichzelf is. Het is best groot en grappig genoeg in tweeën gedeeld door de kustweg. Er is een deel aan de kust en een ander deel achter de kustweg. Gelukkig zit mijn kamer aan de kust, maar voor het ontbijt moet je wel weer oversteken haha. Het is niet bepaald druk op de kustweg en er ligt een grote drempel voor het resort dus dat is best te doen. Het restaurant voor het middag- en avondeten ligt wel aan deze kant. Vanuit mijn kamer kan ik links naar het zwembad lopen en rechts naar het strand. Er staan overal verstelbare strandbedjes met parasols en kussens, dus je kan kiezen waar je gaat relaxen. Bij het strand ligt een lagune, waar het water echt lauwwarm is en de bodem rotsig, dus daar is het niet ideaal zwemmen. Als je lekker wil zwemmen moet je de pier aflopen, daar begint het rif en ook het diepe water. Het is wel gek om te zien, want na het rif gaat de zee gelijk over naar zo’n 30m diepte (heb ik begrepen) en kun je helemaal nix meer zien. Het rif ligt parallel aan het strand en is de rand tussen de ondiepe lagune en het diepe water. Het rif hier is werkelijk prachtig en er zitten superveel verschillende, mooie vissen. Ik ken niet alle namen, maar er ziten vissen in alle kleuren van de regenboog en in alle vormen en maten, het is net alsof je door een aquarium zwemt! De vissen zijn er duidelijk aan gewend en zwemmen op enige afstand, maar blijven nog best dichtbij rondhangen. En als je goed voor je kijkt zie je ook wel andere vissen wegstuiven naar de beschutting van uitsteeksels en planten op het rif. Gisteren zag ik bij het snorkelen als bijzondere vissen een bannerfish (met zo’n lang uitsteeksel op zn hoofd), een aantal baby haaitjes (alles is ongevaarlijk hier, geen idee waar de grote zitten) en supertoevallig ook een rog! Ik was namelijk wat foto’s aan het maken vanaf de pier, toen die er opeens onderdoor zwom dus die staat ook gelijk op de foto. Op de poster met dieren in de zee staat dat er donkere, gestippelde roggen voorkomen maar dat was deze helemaal niet dus ik weet niet wat voor soort het is geweest. Het is sowieso wel lastig om de vissen te herkennen vanaf de poster, want het zijn er echt zoveel verschillende!
Het is behoorlijk warm hier, ondanks dat er meestal een windje staat, dus het is wel lekker om af te koelen met snorkelen. Dat is zo’n beetje mn dagbesteding: zonnen, afkoelen in het water, weer opdrogen en als ik het te warm heb weer het water in. Soms ook in het zwembad, want de zee is wel zout en dat gaat met opdrogen jeuken, maar het snorkelen is te leuk om niet te doen. Vandaag (vrijdag) was het alleen heel winderig, met schuimkoppen op de golven dus mocht je niet in zee zwemmen.

Dinsdag hadden we met de groep ook nog een snorkelexcursie geboekt. We zouden dan met een boot naar een ander rif gaan, waar weer andere vissen te zien zouden zijn. Nou dat pakte allemaal wel een beetje anders uit. We moesten met een busje naar Marsa Alam, een krap uurtje rijden. Daar lag de boot en zouden we uitvaren, maar dat duurde en duurde maar. Volgens de gids, die ook mee was, lag dat aan de toeristenpolitie omdat er wat problemen zouden zijn met de papieren. Hij was niet de organisator, maar moest wel zorgen voor kopiën van onze paspoorten. Maar na zeker een uur wachten kwamen er nog 2 passagiers aan boord, dus we kregen meer het idee dat we op hen zaten te wachten dan op de politie. In ieder geval voeren we daarna wel gelijk uit. Daarna gingen ze materiaal uitdelen en we hadden allemaal netjes onze schoenmaat opgegeven voor de flippers. Alleen bleken er toen niet genoeg flippers in de goede maten te zijn voor iedereen. En ook niet genoeg maskers, alleen een paar waarbij het luchtpijpje niet vastzat dus dat was ook super onhandig. Op de plek waar we zouden snorkelen waren nog meer boten en daar zouden we dan nog wat materiaal vandaan kunnen halen. Daar aangekomen bleken er nog zeker 6 boten te liggen, dus het was razend druk daar. Wat bleek? Er zat een hele grote schildpad, dat was echt een gigant van zeker een meter schildlengte (geen grapje!) dus dat was wel mooi om te zien. Maar aangezien wij met 20 man waren en er nog 5 van die groepen daar rondhingen, was het echt idioot druk. Verder was er eigenlijk niet zoveel te zien, want het rif daar was helemaal niet zo groot en mooi als bij ons resort, dus dat hadden we ook gauw gezien. Daarom zouden we nog naar een andere plek varen. Ik had ondertussen na veel gedoe wel een goed masker met pijpje, maar geen flippers en nog wat mensen hadden niet echt top materiaal, dus een aantal had er echt de pest in. We hadden namelijk best wat betaald voor dit tripje en dan gingen we te laat weg, hadden we slecht materiaal en zagen we alleen een schildpad en verder nix bijzonders. Tot overmaat van ramp kreeg ik hoofdpijn, die overging in migraine en dat is niet zo fijn als je op een boot in de zon zit met een groep die een hoop stampij maakt. De rest van de trip heb ik daarom beneden op de boot gelegen, wachtend tot de ibuprofen werkte en ik weer enigszins normaal kon functioneren. Al met al was voor iedereen de trip nogal teleurstellend, op de schildpad na dan en heb ik er zelf ook maar de helft van meegemaakt. De gids heeft wel goed duidelijk gemaakt aan de organisatie dat we helemaal niet tevreden waren, waardoor we nog een kleine terugbetaling hebben gekregen. Daar heeft ie echt zn best voor moeten doen en ondanks dat het maar een klein bedrag was, is het wel echt een duidelijk signaal geweest. Ik vond het vooral jammer omdat de rest van de groep hier maar 2 dagen is en ze beter op het resort hadden kunnen blijven als ze dit hadden geweten. Ik weet nu in ieder geval dat ik nergens heen hoef en hier lekker kan blijven snorkelen.

De groep heb ik woensdag uitgezwaaid, toch wel een gek moment. Na twee weken ken je iedereen in meer of mindere mate en zit je gezellig met de een dan wel met de ander te kletsen. Lunchen doe je met die, dineren met een ander groepje en voetbal kijken met de mannen van de groep en de gids haha. Ik ga ze daarom zeker missen, al mn opa’s en oma’s ;) Ondanks het leeftijdsverschil was het met iedereen leuk! We hadden maar 1 einzelganger in de groep die helemaal nergens aan mee deed en zelfs nooit goeiendag zei en altijd zn eigen gang ging, die ga ik dan weer niet missen. Ik red me verder prima alleen, kom met mn boeken op de e-reader de dag wel door en het personeel hier is ook super vriendelijk en maakt regelmatig een praatje. Hier willen ze dan weer massages enzo verkopen (dat zijn dan de betere aanbiedingen haha) maar als je het niet wil, zijn ze verder even goede vrienden en zeggen ze je nog elke keer vriendelijk gedag.

Morgen, zaterdag 4/5, ga ik smiddags met een busje van het resort naar Hurghada airport, waar vandaan ik in een uurtje naar Cairo terug vlieg. Daar heb ik nog een laatste overnachting (hoorde al bij de reis) en dan vlieg ik zondag via Frankfurt weer terug naar Amsterdam. Ik was eerst van plan met de bus te gaan, maar dat leek me toch iets te avontuurlijk. Mn bagage moet mee, ik weet niet wanneer hij stopt voor plaspauze of lunch oid en dat zou dan zeker 8u in beslag nemen. Dan toch liever een uurtje vliegen, kan ik zaterdagochtend nog een laatste keer zwemmen en zonnen! Idealiter had ik op zondagochtend terug naar Cairo gevlogen en dan smiddags de vluchten naar huis gepakt, maar dat had ik iets te laat bedacht om nog om te kunnen gooien. Het hotel voor de laatste nacht was ook al doorgeboekt, omdat de groep wel een dagreis terug met de bus doet. De gids heeft het adres van het hotel in het Arabisch opgeschreven (het is hetzelfde hotel als toen we aankwamen) en me verteld hoeveel een taxi van en naar het vliegveld kost, dus alles moet denk ik wel goedkomen. Zondagochtend heb ik in Cairo nog wat tijd over, misschien ga ik nog even een laatste keer de stad in. Daarna moet ik richting het vliegveld, eind van de middag vlieg ik via Frankfurt weer terug en hoop ik zondagavond weer in Nederland aan te komen. Dan kan ik gelijk al mn zomerspullen in de was gooien begrijp ik want die schijn ik nog even niet nodig te hebben. Dat zal een flinke overgang zijn! Tot die tijd ga ik hier nog even genieten van de zon en me voor de zoveelste keer insmeren met factor 50. Though life..

Ik zal nog een afsluitende blog maken als ik weer terug ben, dus tot later!

Liefs, Liesbeth


  • 04 Mei 2019 - 07:32

    Julia Van Rossum:

    Geniet nog van de zee en een goede thuisreis gewenst

    groet, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 80131

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: