Time flies! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Time flies!

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

17 September 2012 | Verenigde Staten, Buffalo

Zo ben ik alweer 2 weken verder zonder verslag, oeps! Komt ook omdat het hier gewoon druk is, er is altijd vanalles te regelen. En ook omdat mn stage nu begonnen is en mn werkweek daardoor lekker vol zit. Ik heb dus inmiddels een stage gekozen en ben ook al bezig, dus daar kan ik nu wel al echt wat over melden.

Ik had twee gesprekken, maar het ene project klonk me een stuk beter in de oren dan het andere en daarom loop ik nu stage bij Dr. Demant (zie http://www.roswellpark.edu/peter-demant voor meer info over de research die hij doet). Wat ik ga doen komende 9 maanden zal ik proberen in het kort uit te leggen, hopelijk lukt dat zonder teveel biologische termen.
Hij werkt aan identificatie van genen die van invloed zijn op de ontwikkeling van bepaalde soorten kanker, die niet erfelijk zijn (dan zijn de genen nl vrij makkelijk op te sporen). Dit gebeurt met gebruik van muizen, die bepaalde erfelijke eigenschappen hebben, oa muizen die makkelijk tumoren ontwikkelen en muizen die niet zo makkelijk tumoren ontwikkelen. Door deze soorten te kruisen, kun je stukjes erfelijk materiaal van beiden door laten geven aan hun nageslacht, die vervolgens wel of geen tumoren ontwikkelen, afhankelijk van welke stukjes er doorgegeven zijn. Met specifieke methoden kun je kijken welke stukjes precies te vinden zijn in de muizen die veel tumoren ontwikkelen, ten opzichte van de kruisingen die weinig tumoren ontwikkelen, terwijl die bijna dezelfde eigenschappen hebben geerfd. Zo kun je stukjes vinden, die blijkbaar veel tumoren opleveren in het nageslacht van de muizen en die stukjes weer verder uitpluizen op de aanwezigheid van genen. Zo kun je in dat stukje bv een gen vinden dat betrokken is bij celdeling, wat bij tumoren op hol geslagen kan zijn en daardoor de kanker veroorzaakt. Dat ga ik tijdens mijn stage doen voor borstkankertumoren, genen proberen te vinden op deze manier. Dit is in het lab al gedaan voor long- en darmtumoren, waarbij ook is gevonden dat deze twee tumoren blijkbaar op dezefde stukjes bepaalde genen ontregelen, oftewel waarschijnlijk zijn dezelfde genen betrokken bij zowel long- als darmkanker. Dit zou ook kunnen gelden voor borstkanker, dus ik ga zowel de genen proberen te traceren als vergelijken met de gevonden genen voor long en darmkanker. Zoals ik hierboven zei, een gen voor celdeling kan in meerder vormen van kanker ontregeld zijn en mensen met deze genen hebben dus voor meerdere soorten van kanker een verhoogd risico. Het zou natuurlijk handig zijn om dit te weten!

In ieder geval ga ik met muizen werken, iets wat ik nog niet eerder heb gedaan en officieel niet bevoegd voor ben nu. Daarom ben ik nu de theoretische cursus daarvoor aan het volgen en hoop ik deze week de praktische training te doen om dat zo snel mogelijk wel te mogen. Op de hogeschool Leiden heb ik er wel mee kennis gemaakt waardoor ik er wel iets vanaf weet, maar ik heb niet toen dat certificaat gehaald. Dit project vind ik interessant genoeg om dat nu wel te doen.
Verder ga ik ook nog de tumoren die de muizen hebben ontwikkeld onderzoeken heb ik begrepen. Tumoren zijn er in gradaties van licht kwaadaardig tot zeer kwaadaardig en als ik een gen heb gevonden, kan ik kijken of de muizen die dat gen hebben ook tumoren hebben in een bepaalde gradatie, of niet. Een gen zou voor zeer agressieve tumoren kunnen zorgen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn omdat er veel meer factoren in het spel zijn. In ieder geval worden de muizen zo voor meerdere doeleinden gebruikt, iets wat heel belangrijk is bij dierproeven zodat er geen muizen verspild worden. Ze worden zeker niet zomaar doodgemaakt.

Mijn dr. is trouwens een tjech die een aantal jaar bij het Nederlands kankerinstituut heeft gewerkt en daardoor nog aardig wat Nederlands kan, hoewel met een Amerikaans accent omdat hij alweer 20 jaar hier woont. Echt grappig om dat af en toe te horen en goedemorgen of tot ziens te kunnen zeggen! Ik had ook goede verhalen over hem gehoord van iedereen en hij is ook echt heel aardig. Verder zit er nog wat mensen op het lab: een PhD studente die er al langer is, eentje die net nieuw is en ook oncology lessen volgt, twee masterstudenten die ook oncology en immunology volgen en nog 2 technicians. De ene helpt me met de muizen tot nu toe, die moeten nl nu al gekruist worden zodat ik over 2 weken ermee aan de slag kan voor zover ik heb begrepen. Weer eens wat anders als cellen kweken :) Ik hoef btw de muizen niet zelf te verzorgen, dat wordt gedaan :p Haha makkelijk he? We hebben namelijk onze eigen muizenfaciliteit, waar zoveel muizen zitten dat speciaal personeel er n dagtaak aan het verzorgen ervan heeft. Hoe het verder praktisch gaat weet ik nog niet, hoe ik tumoren in die muizen kweek en hoe dat kruisen in zn werk gaat, want er moet wel de goeie stukjes materiaal geerfd worden door het nageslacht en hoe ze dat precies doen weet ik niet. Komt allemaal wel, ik heb er iig zin in! Momenteel alleen aant lezen en theorie leren, maar de experimenten komen gauw genoeg.

Dat was het voor het serieuze deel, nu de ontspanning :p We zijn naar onze eerste American football game geweest!! Dat soort van rugby maar dan anders haha. Gelukkig kregen we van de ISSS (internationale studenten associatie hier) eerst een les met uitleg en ik moet zeggen dat ik het nu aardig door heb! De grote lijnen dan, wat de bedoeling vh spel is en waarom ze zo vaak stilstaan, wat vooral vanwege overtredingen is die ik echt nog niet kan zien. Iig was het echt supergrappig om te zien! UB bulls, ons eigen university team, moest tegen een andere university die veel slechter waren dus halverwege stond het al 35-13 ofzo haha. Touchdowns leveren 6 punten op, plus 1 extra punt, dan gaat het best hard terwijl je meestal niet zoveel touchdowns kan maken dus zegt wat over de tegenstander. We hadden gratis kaartjes van de ISSS gekregen, maar zijn halverwege weggegaan omdat het te koud werd. Er is ook een professioneel team hier in Buffalo, nl de Buffalo Bills, jaja, dus daar gaan we zeker ook nog een keer heen.

Verder was Tess dit weekend jarig, de 15e, wat we uitgebreid gevierd hebben met oreo-taart, pizza en een avondje stappen. Ik was nog niet eerder geweest en moet zeggen dat het zeker leuk was. We zijn naar een cocktailbar geweest waar we uberdure cocktails dronken, daarna wilden we aan de wijn ergens anders maar dat was ook duur, uiteindelijk kwamen we in een leuke dansgelegenheid waar het heel leuk was en we nog mensen van onze master tegen het lijf liepen. Die kenden we eigenlijk nauwelijks, maar omdat we overal als cansys studenten geintroduceerd zijn, kent iedereen ons zo’n beetje wel. Hoop lol gehad daar en weer veilig met de taxi terug. Over 2 weken weer, want dan is mijn b-day!! :D

Tja de auto staat helaas nog steeds niet voor de deur, dat is nogal een gedoe omdat je geen auto schijnt te kunnen registreren als int. student en bijna geen verzekering kan krijgen omdat je een internationaal rijbewijs hebt, wat hier compleet onbekend is waardoor je heel veel voor de verzekering moet betalen. Dusja, wordt vervolgd. Maar het zou wel heel handig zijn, aangezien boodschappen etc niet dichtbij te halen zijn en hoeveelheden gigantisch zijn, maar ook voor stappen omdat taxi’s ook aardig wat kosten geven en n avondje stappen incl alcohol dan best duur wordt.

Ok dat was het weer, ik ga boer zoekt vrouw en gtst kijken :D

Liefs,

Liesbeth

  • 17 September 2012 - 12:54

    Casper:

    Wat leuk om te lezen dat je al lekker je draai hebt gevonden met al die vriendinnen om je heen. En je hebt een spannend onderzoek te pakken waar je veel uit gaat halen.
    Heel veel plezier met alle mooie ervaringen die je gaat opdoen!

    Cas

  • 23 September 2012 - 15:41

    Julia Van Rossum:

    Succes, met je stage en werken met de muizen.
    Jammer dat het nog niet lukt met een auto.

    groet uit Sommelsdijk, Hans en Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 80487

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: