Singapore dag 1&2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Singapore dag 1&2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Singapore dag 1&2

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

01 Oktober 2016 | Singapore, Singapore

Omdat het toch weer een anders dan anders reis is, nix georganiseerd dus en weer het verre Azië, wil ik proberen ook nu weer mijn belevenissen hier bij te houden. Geen idee hoe regelmatig dat zal zijn ivm ontbreken van wifi in de rimboe, maar ik kan allicht verhalen typen en ze later uploaden. Foto’s gaat altijd wat traag hier op de blog, dus dat zal een kleine selectie worden, indien mogelijk.

Allereerst: waar ben ik en wat doe ik nou weer hier?! Ik ga naar 2 zebravis conferenties in Singapore, namelijk de Zebrafish Disease Model conference (ZDM) en de Asia-Oceania zebrafish meeting (AOZM). Love my job! Het plan was al langer geleden in gang gezet met de ontdekking van de eerste conferentie, daarna de aanvraag van de reisbeurs en met enige vertraging de toekenning daarvan, wat de reis definitief maakte. Samen met mijn collega Margo, die bij genetica werkt met zebravissen, heb ik vervolgens een reisplan opgesteld, want als je dan toch in Singapore bent en nog vakantiedagen hebt, moet je daar gebruik van maken. Dat had met Japan ook prima uitgepakt :) Nu kun je vanuit Singapore megaveel kanten op, maar na enig overleg kwamen we op Borneo (oost-Maleisie) en west-Maleisie (deel wat met land aan Singapore grenst) uit en hebben we hier zelf een route uitgestippeld met bezienswaardigheiden en bijbehorende overnachtingen en vluchten geboekt. In het kort: 30 sept-8 okt Singapore, 8-15 oktober Borneo (Kota Kinabalu, Sepilok, Kota Kinabatangan) en dan de 16e naar Kuala Lumpur in west-maleisie, daarna nog langs de Cameron Highlands en van 19-24 oktober zitten we op de Perhentians (google voor ultieme jaloezie, u bent gewaarschuwd). Vandaar vliegen we op de 24e terug naar Kuala Lumpur en savonds laat vertrekken we weer met de blauwe vogel naar Amsterdam.

In ieder geval zit ik nu hoog (14e verdieping) en droog (27 graden savonds, luchtvochtigheid 90%) in Singapore en hebben we dag 1 en 2 hier alweer gehad. Gisteren (vrijdag) kwamen we smiddags om 15:30 aan, knap gaar van de nachtvlucht en hebben we ons hotel voor de komende week weten te vinden. Savonds zijn we wat gaan eten hier bij het hotel en vroeg gaan slapen, want dat was wel nodig na de vlucht. Vandaag, zaterdag, zijn we naar de Singapore Zoo geweest. We zijn er met de metro en bus heen gegaan, want we hebben een Singapore onbeperkt OV pas gehaald die 3 dagen geldig is en OV is hier prima geregeld. Ze spreken ook Engels en alles staat aangegeven in het Engels en in nog wat talen, ik gok Maleis en Chinees. Ohja, ze rijden hier links! Gek overblijfsel van de Engelse overheersing, maar aangezien we toch niet zelf gaan rijden niet echt n probleem.

Nu back to the zoo :p Daar hebben we de hele dag weten zoek te maken, maar het was dan ook een flink park om doorheen te wandelen. Echt heel mooi en uitgebreid! Ik heb de eerste orang utans gezien, maar dat waren Sumatraanse en op Borneo zitten weer andere dus die houden we tegoed, maar er zaten nog tig andere soorten. De orang utans zaten nogal vrij, die hadden een hele boomtoptrail met touwen tussen bomen gekregen en konden zo een heel stuk hun eigen gang gaan. Maar ook de meeste van de andere verblijven waren vrij natuurlijk opgebouwd en afgezet, met water ertussen als bariere of glas waar het dier niet door heen kon kijken. Zo hadden de beesten ondanks hun gevangenschap nog een zo natuurlijk mogelijk verblijf en kon je er zelf nog dicht bij komen ook. Iig keken we bij elke boom als er wat bewoog wat er nou weer inzat, het kon namelijk zomaar een aap zijn. Btw ik heb geleerd dat er monkeys en apes in het Engels bestaan, de eerste zijn met en de tweede zonder staart. Onderscheid dat wij niet hebben, wel grappig! Ze hadden ook diverse shows in de dierentuin om de dieren hun kwaliteiten te laten zien. Je kan het een kunstje noemen, ze zijn tenslotte getraind, maar het meeste was natuurlijk gedrag waarvoor ze een beloning kregen. Ik vond het wel gaaf om te zien hoe olifanten met boomstammen kunnen slepen, wat apen in actie te zien en ook de zeeleeuw deed vanalles in het water. Tijdens de shows werd ook vanalles verteld over de dieren en ook over natuurbehoud ed, waar in de dierentuin ook veel nadruk op werd gelegd met info over hoe bedreigd diersoorten zijn en hoe ze te behouden. Veel dieren uit deze omgeving worden namelijk in meer of mindere mate bedreigd, dus het kan geen kwaad hierover voor te lichten. Ik vond het mede daardoor een mooie dierentuin om te bezoeken! Verder waren er wel wat dieren met wat kleine of vrij saaie verblijven en of je nou perse een ijsbeer in je dierentuin moet hebben rond de evenaar, is ook nog n discussie waard. Hij schijnt er tegen te kunnen volgens de bordjes en hij heeft genoeg water om af te koelen en een grot met airco, dus dat is op zich wel goed geregeld, maar toch.. In ieder geval hebben we er een hele dag genoten en veel kunnen zien van wat hier in de omgeving en wat verder weg allemaal aan dier- en plantensoorten te vinden is.

Daarna zijn we weer met de bus en metro terug gegaan en hebben we Vietnamees gegeten in een geiig restaurantje. Omkomen vd honger doe je hier absoluut niet, kiezen is nog wel het moeilijkste want je hebt niet altijd een idee wat je eet en heb de kippenpootjes (voetjes dus) ook al ergens voorbij zien komen dus moet wel uitkijken :p We hebben nog wat locaties om uit te proberen gespot, al hebben we ook 2 conferentiediners dus dan weten we nog niet wat we allemaal krijgen. Morgen (zondag ja) is iig wel de eerste conferentiedag van de AOZM, die loopt t/m dinsdagmorgen. Dinsdagmiddag begint de ZDM, t/m vrijdag. Margo moet maandag presenteren en ik mag donderdag mijn verhaal doen. Houd je lekker bezig, want ohja ik was hier voor werk ;)

Tot later!

Liefs, Liesbeth

• 01 Oktober 2016 - 17:47

Casper:

Ahoy Lies, je hebt weer een prachtige bestemming uitgekozen om heen te gaan. Je reist wat af, en leuk om aan de conferenties ook nog een boeiende vakantie te plakken.

Ik vind het enorm grappig om je lekker nuchtere beschrijving van de omgeving te lezen, het is net of ik erbij ben. Ik hoop er zeker ook nog eens langs te komen. Wellicht een met een leuke conferentie :P

Veel plezier en succes met de presentatie!

• 03 Oktober 2016 - 22:26

Je Moeder:

Ha dochter, echt, Floortje Dessing krijgt concurrentie! Mooi verhaal! Dat zulke kleine visjes zo'n grote conferentie kunnen genereren! Succes met je presentatie en.... op 33 toeren hè?