Luxor deel 1: Kom Ombo en Edfu tempels - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Luxor deel 1: Kom Ombo en Edfu tempels - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Luxor deel 1: Kom Ombo en Edfu tempels

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

29 April 2019 | Egypte, Luxor

Hallo allemaal,

Aangezien er in en rondom Luxor nogal wat te zien was, heb ik de verslagen ivm de leesbaarheid even in drieën verdeeld.
Zoals gezegd lag er weer een drukke dag voor ons nadat we compleet gebroken uit de boot waren gestapt. Eerst gingen we in een half uurtje richting Kom Ombo, waar we een tempel zouden bezichtigen. Deze tempel is wel bijzonder, omdat het een dubbele tempel is, dwz gewijd aan twee goden terwijl er normaal maar 1 god de main character is. De helft van de tempel is voor de god Sobek, de krokodillengod, die ook een krokodillenhoofd heeft. Voorheen kwamen ook veel krokodillen hier voor, maar vanwege de stuwdam niet meer. Sobek deelt de tempel met Horus (de oudere versie), de valkgod. Grappig genoeg hebben goden vaak ook partners, waarmee ze dan een kind hebben en zo een heilige drieëenheid vormen. De partner van Sobek is Hathor (de koegodin)en hun kind is Chonsu, dus die zie je ook terug op de muren van de tempel.
De ingang van de tempel werd vroeger gevormd door 2 grote pylonen, maar die zijn verwoest. Daarna kom je op een plein met daarachter een hal met pilaren, aan de bovenzijde uitlopend in lotusbloemen of papyrus. Daarachter weer een plein en zuilengalerij en aan het einde het allerheiligste, met twee offertafels voor allebei de goden. Alles is zo’n beetje dubbel aangelegd, want er moesten natuurlijk twee goden tegelijk vereerd kunnen worden. Aan de zijkant is een waterput te vinden, die ook als nijlmeter dienst heeft gedaan. Zo kon men meten en bijhouden hoe hoog het water stond maar dat niet alleen, de hoogte van het water bepaalde de hoogte van de belastingen. Een slecht overstromingsseizoen betekende ook een slechte oogst, dus kon er minder belasting geheven worden en andersom.
Daarmee in verband staat de bijzondere kalender die hier te vinden is. Dit is een zeer oude kalender die toch al heel precies is. Er zijn drie seizoenen op weergegeven, te weten het overstromingsseizoen, het zaaiseizoen en het oogstseizoen. Dit was uiteraard gebaseerd op de Nijl, deze gebeurtenissen kwamen namelijk steeds terug. Ieder seizoen bestaat uit 4 maanden, die weer bestaan uit drie weken van 10 dagen, totaal 30 dagen. Waarom 10 dagen? Dat was toendertijd de werkweek! 8 dagen werken en 2 dagen weekend, zo is er gebleken uit werkmansdocumenten. Als de Nijl overstroomde, begon een nieuw jaar.
Een ander opvallend detail van deze tempel is dat erachter waarschijnlijk een soort ziekenhuis heeft gelegen. Dit wordt vermoed omdat er een reliëf is met een aantal chirurgische instrumenten erop.
Hierna gingen we nog even naar het krokodillenmuseum, waar een aantal mummies van krokodillen te vinden zijn, zowel heel groot (meters lang) als hele kleintjes en ook krokodilleneieren. Zat bij het kaartje inbegrepen maar was verder niet heel bijzonder. Iets meer uitleg had leuk geweest..

Vervolgens gingen we door naar Edfu, waar we de tempel van Horus bezocht hebben. Een van de best bewaarde tempels van Egypte, heel veel ervan staat nog overeind en is in originele staat. De gids maakt de hele tijd grappen over Chinese plafonds en zuilen, die zijn aangelegd om weer te geven hoe het was maar dus niet origineel zijn. De plafonds hier dus wel, al zijn deze zwart geblakerd omdat er vuur gestookt is om een deel te proberen te verwoesten. Ook deze tempel is door meerdere groepen gebruikt, bv ook door Christenen, die dan bepaalde delen die ze niet aanstonden probeerden te molesteren. Op een gegeven moment is de tempel onder het zand en slib van de Nijl geraakt, waardoor er veel nog behouden is. De tempel zelf is ook heel groot en hoog, wat laat zien hoe goed het toendertijd ging met het land. In dezelfde periode is ook de tempel voor Hathor in Dendera aangelegd, de partner van Horus. Elk jaar kwam de heilige boot van Hathor naar Edfu om samen te zijn met Horus om twee weken later weer terug te varen. Dit is af te leiden uit geschriften in de tempel, die veel laten zien van hoe de ceremonies in de tempel vergingen. Ook is er veel te zien over de mythe van Horus en de strijd met zijn aartsvijand Seth. De heilige bark is terug te vinden in het heiligste van de tempel op een stenen verhoging.
De tempel betrad je door een hele grote pyloon, waar grote reliefs op stonden. Daarna weer een groot plein met zuilengalerij, gevolgd door de hypostiele hal met zwartgeblakerd plafond. Vele grote beelden van valken met de kroon van Egypte zijn er te vinden. Deze god is een symbool voor de koning/farao. Ik heb helaas niet zo heel veel van de tempel gezien omdat het heel warm was en ik ook weer vooral op de wc zat. De tempel staat in de stad en is omgeven door een muur, dus met 39 graden (schaduwtemperatuur) was het daar verzengend heet. Wel voor het eerst deze vakantie, al was het binnen in de tempel wel goed te doen. Die dikke blokken zandsteen houden heel wat tegen! Iedereen was inmiddels wel gaar en daarna heb ik nog ongeveer 3u half dood in de bus gelegen op weg naar ons hotel in Luxor. Ik was moe, was helemaal niet lekker en het was warm, dus ik was blij toen we er waren. Alleen bleken we in een ander hotel te zitten dan in de reisbeschrijving stond, wat alleen maar positief was want het was een heel rustig gelegen hotel (yes!!) en 4 sterren (egyptische dan wel, maar toch) en met een mooi zwembad. Het beste hotel tot nu toe en daar was iedereen wel aan toe. Het hotel had ook een eigen restaurant, waar ik nog wat gegeten heb met een reisgenoot. Daarna ben ik om half 8 in bed gaan liggen om nog wat te lezen en om half 9 gaan slapen, want ik was echt he-le-maal kapot. Morgen weer een dag, dan gaan we naar de beroemde vallei der koningen!

Tot later,

Liefs, Liesbeth

• 30 April 2019 - 07:06

Julia Van Rossum:

Hallo Liesbeth, Jammer dat er geen uitleg was bij de krokodillen, wel bijzonder de tempels! En ook hoe je het weergeeft.
    Goede reis verder gewenst.
    groet, Julia