Januari - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Januari - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Januari

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

06 Februari 2021 | Zweden, Umeå

Hallo allemaal,

Januari is ook alweer voorbij, tijd om alles weer eens op te schrijven. Na de vakantie gewoon weer aan het werk, dus geen vakantieavonturen, al voelt het eigenlijk wel zo. Want hier ligt inmiddels heul veul sneeuw, waar ik me prima mee kan vermaken. Jammer dat ik moet werken tussendoor :p Das namelijk niet zo boeiend, dus des te meer reden om daar buiten wat vertier te zoeken.

Het winterseizoen is nu echt goed aangebroken, met genoeg sneeuw en temperaturen die niet meer boven 0 uitkomen. Ik kan inmiddels wel zeggen dat je daar makkelijk aan went. Het geheim? Genoeg kleren! Oh en merinowol ;) Gelukkig hoef ik maar 2 minuten te fietsen naar werk, al kan je het daar ook flink koud van krijgen. Het fietspad is ook nog open, dat valt mee. We hebben inmiddels twee sneeuwstormen gehad, dus er ligt denk ik een halve meter ongeveer. Na de eerste sneeuwstorm was het wel een beetje chaos en duurde het even voor alles weer goed begaanbaar was. Bij het ziekenhuis zat een bus vast en naar werk, wat wel een doorgaand fietspad is, moest ik door de loopgraven klauteren en was fietsen onmogelijk. Dat verbaasde me een beetje, maar collega’s zeiden dat het kwam doordat de afgelopen twee winters niet bepaald streng waren geweest en er daarom bezuinigd was op de sneeuwruiming.. Tja en dan krijg je natuurlijk een dik pak sneeuw en zijn er te weinig mensen/materieel om alles snel op te ruimen. Nou ja, begaanbaar maken eigenlijk vooral. Want de hoeveelheden sneeuw die er nu liggen, zijn niet zomaar meer aan de kant te schuiven. Dan krijg je dus van die geulen met sneeuwmuren en das ook weer link. Dat wordt eerst op grote hopen gedumpd (echte bergen waar je vanaf zou kunnen sleeen), maar dat houd op een gegeven moment ook op. Inmiddels is alles wel opgeschaald en rijden nu ook de vrachtwagens die bergen sneeuw naar buiten de stad, om het daar weer op n hoop te dumpen. En was alles na de tweede sneeuwstorm een stuk sneller vrijgemaakt. De shovel komt regelmatig langs over het doorgaande fietspad en ook pal voor de deur wordt het goed bijgehouden, dus ik kan weer normaal fietsen. Op sneeuwdagen is dat soms wat lastiger, omdat het dan flink kan waaien. Dat is wel het verschil met Nederland, dat doet het hier verder zelden waardoor kou gewoon kou is en niet stervenskoud in je gezicht waait.

Verder is het een kwestie van buiten warm blijven, wat echt prima gaat door te langlaufen kan ik melden. Ik kan zelfs wel stellen dat hoe kouder, hoe beter is, want dan krijg je het niet te warm en glijden je ski’s beter. Die heb ik van de fritidsbanken geleend en bevallen prima! Ik was eerder naar de tracks bij het meer geweest, waar een vereniging is die de tracks prepareert en waar je ook voor moet betalen. Nou is 5 euro voor n dagje niet veel, maar gratis is toch beter haha. En dat kan nu eigenlijk overal, maar bijvoorbeeld ook in het bos hier in het stadspark (geen klein parkje nee, waar n bos en ook de skiberg in ligt). Daar liggen ook geprepareerde tracks, wel zo makkelijk namelijk en zijn diverse grotere en kleinere routes uitgezet. Grappig genoeg leven daar ook elanden en weet ik inmiddels dat er een ‘angry moose’ is, wat een vrouwtje is met een kalf die wat overlast geven. Om dat op te lossen willen ze die afschieten, want genoeg elanden plus eetbaar, al is daar wat weerstand tegen. Nou ja ben ze gelukkig nooit tegen gekomen, want de routes zijn echt supermooi daar! Sowieso blijf ik me verbazen hoe mooi het hier is met alle sneeuw, maar in het bos natuurlijk helemaal. Daarnaast is inmiddels ook het meer dichtgevroren en ligt daar een flinke laag sneeuw op, dus daar zijn ook al tracks op uitgezet. Oh en je kan echt merken dat de dagen alweer stukken langer worden (begreep 10min per dag, dus ruim n uur per week) en is het veel lichter en zonniger dan in december. Daarom was het helemaal super om in de zon op het meer te langlaufen, lekker buiten genieten van de sneeuw in de zon! Echt bizar om op het meer te staan waar ik in de zomer nog in heb gezwommen. Het is best een flink meer en het is dus al heel lang onder nul, maar toch. Er is altijd wel iemand beschikbaar om mee te gaan en zo kun je toch mensen zien en gezamenlijk wat leuks doen.

In het park ligt dus ook de skiberg, brändberget geheten (wat dus afvalberg is, geen idee of het dat echt is eigenlijk maar zou kunnen hah). Nou ja het is meer een heuvel en beetje vergelijkbaar met bv snowworld. Niet heel groot, maar met n skilift en redelijk geprepareerde piste en funparkje, dus wel leuk om uit te proberen. Alleen wilde ik gaan snowboarden, maar was alle materiaal bij de friditsbanken uitgeleend.. Was te verwachten met het weer, maar ja wat dan. Nu gingen vrienden wel naar brändberget dus ik ging wel gezellig mee en daar was nog een Nederlands meisje die materiaal had gehuurd. Dus even met haar gepraat over hoe en wat en ze wilde me wel naar de locatie in Vännas brengen met de auto (half uurtje rijden buiten Umea) want daar vlakbij zat ook nog een skigebiedje. Zo gezegd, zo gedaan, dus daarna met prima materiaal richting daar gegaan en lol gehad! Goed passend materiaal is toch wel belangrijk en als het voor het seizoen huurt, kun je er goed aan wennen. Scheelt dus problemen zoals met de fritidsbank en daar moet je het ook steeds terug brengen na 2 weken dus scheelt n hoop gezeul ook. Beter idee dus! Irene was het nog een beetje aan het leren maar had de smaak wel te pakken, dus ze vroeg of ik nog een paar avonden wilde gaan. Ikke wel en het beviel ons in Vännas zo goed dat we daar maar gelijk een seizoenskaart van hebben gekocht. Als je namelijk een aantal avonden (ma-do) en nog een keer een dag (za/zo) gaat heb je die er alweer uit, dusja dat kun je als Nederlander natuurlijk niet weerstaan. Dat gaat namelijk wel lukken als er tm maart zoveel sneeuw ligt. Ik merk ook wel dat ik supersnel vooruit ga, met zoveel uren boarden. Tja als je normaal maar n weekje kan en hier lekker een paar avondjes hier en een dagje daar, dan gaat het natuurlijk hard. Ideaal!

Nou ja ik kan mn lol dus wel op hier. En ik begreep dat er in NL ook n weekje kou en sneeuw aankomt, dus hopelijk vermaken jullie je daar ook lekker mee!
Tot de volgende keer.

Liefs, Liesbeth

  • 07 Februari 2021 - 13:38

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth, wel heerlijk om zoveel te kunnen doen in de sneeuw na je werk geniet ervan, inmiddels is er in nederland een laagje tussen de 10 en 30 cm. Met leuke bezigheden van langlaufen, sleetje glijden. Geniet van de winter!
    groet, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Postdoc Zweden 20-21

Onderzoek doen in Umea, Zweden

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2021

April

03 April 2021

Maart

07 Maart 2021

Februari

06 Februari 2021

Januari

12 Januari 2021

December
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 80149

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: