Hiroshima en Himeji - Reisverslag uit Himeji, Japan van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Hiroshima en Himeji - Reisverslag uit Himeji, Japan van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Hiroshima en Himeji

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

15 Augustus 2015 | Japan, Himeji

En weer vanuit de shinkansen, aangezien ik toch 3u in dezelfde trein moet zitten. Wel de Superexpress hoor, in 3u ben ik in Atami, wat nog maar een uurtje van Tokyo vandaan ligt. Nog wel even van stoel wisselen bij Osaka, maar gelukkig heb ik iig een plekje, blij dat ik die al in Hiroshima heb geboekt!

Ik was gebleven bij mijn reis naar Hiroshima, waar het nogal druk was. Vanwege de zomer(vakantie) zijn er veel festivals, met vuurwerk en weet ik wat meer, dus daar komen niet alleen toeristen maar ook Japanners op af en die nemen ook graag de trein. In ieder geval was ik om 2u in Hiroshima en kon ik de bus naar mijn hotel nemen. Daar kon ik nog niet op mn kamer, maar wel mn bagage achterlaten. Ook prima, aangezien het memorial peace park daar zo’n 200m vandaan ligt en ik daar gelijk heen kon. Ging het wel nog even stortregenen, wat ik nu voor het eerst overdag meemaak. In Kyoto had het 1x snachts geregend. Gelukkig was het snel weer over en kon ik door naar het park. Het park bestaat uit diverse monumenten, een museum en loopt uit richting de brug waarnaast het atomic bomb dome staat, het beroemde gebouw met de koepel dat symbool is geworden voor de bomaanslag. Vanuit het peace park kun je mooie foto’s maken daarvan. Bij het museum stond een lange rij, dat heb ik daarom maar even links laten liggen. Ik ben langs de monumenten voor de algemene slachtoffers, voor de kinderen en voor de gemobiliseerden gelopen, waarna ik de peace memorial hall ondergronds heb bezocht. Hier worden onder andere de namen van alle bekende slachtoffers getoond en filmpjes met verhalen van ooggetuigen.

Het was heel indrukwekkend moet ik zeggen. Er is bv een fontein, rond als een klok met een hap eruit, wat 8:15 aangeeft, de tijd dat de bom insloeg. Het water symboliseert de dorst die de slachtoffers hadden na de inslag, door hun brandwonden. Hoeveel mensen precies zijn omgekomen is onbekend, omdat er veel mensen van buiten de stad gemobiliseerd waren in Hiroshima. Geschat wordt dat tegen het einde van 1945, nadat de eerste groep directe slachtoffers was overleden, ongeveer 140.000 mensen de dood hadden gevonden. In de remembrance hall zijn dan ook ongeveer 140.000 tegels gebruikt om dit te illustreren. Daarna ben ik naar het a-bomb dome gegaan. Dit gebouw stond zeer dicht bij de inslag en omdat de bomb bijna recht erboven is ontploft, heeft het koepelvormige dak de schok goed doorstaan. Het gebouw is nu natuurlijk een nationaal monument en wordt voor altijd zo gehouden, al is daar wel discussie over geweest omdat het voor veel slachtoffers ook pijnlijk om te zien was.

Hierna ben ik even wat gaan eten, al rond 5u maar ik had toch niet echt gelunchd. Het museum was namelijk tot 19u open had ik gezien, dus ik had bedacht daar tussen 6 en 7 nog even heen te gaan als het rustiger was. Dat was ook zo, er stond helemaal geen rij meer, al was het binnen nog wel vol. In het museum veel uitleg over het hoe en waarom van de bom, directe en indirecte effecten ervan, kleding en andere voorwerpen van slachtoffers en veel getuigenissen weer van overlevenden. Hier werd het allemaal nog tastbaarder. Hiroshima draagt nu vooral vrede uit en probeert de wereld te laten zien wat de effecten van kernwapens zijn en te overtuigen dat deze eigenlijk niet meer zouden mogen bestaan. Een nobel streven, veel wereldleiders en prominenten als moeder Theresa en de paus zijn al langs geweest. Dit museum laat de verschrikkingen goed zien en zal zeker ook op hen indruk gemaakt hebben.

Toen ben ik weer terug gegaan naar het hotel, waar ik in kon checken. Ik heb even wat was in de machine daar gegooid en mn andere verslag en foto’s geupload. Nadat de was klaar was en opgehangen in mn kamer, ben ik nog even terug gegaan naar het memorial park. Nu het donker was, waren de monumenten en het a-bomb dome verlicht, wat er wel mooi uit zag. Ook waren er een stuk minder toeristen, waardoor het allemaal wat vrediger was dan overdag. Dat is wel een voordeel als je in de buurt overnacht! Het hotel was btw ook echt supergoedkoop, bij het boeken al en toen ik aankwam kreeg ik nog een keer korting omdat ik buitenlander was (haha). Daarbij was het bed super, de kamer ook nog vrij groot en van alle gemakken voorzien (haardroger! Licht vanuit bed te bedienen!). Dus hierbij nog even reclame: Aster Plaza hotel = top!

De volgende morgen heb ik weer ingepakt en mn spullen in een kluisje gepropt op station Hiroshima. Ik had namelijk nog een andere excursie vanuit Hiroshima, namelijk naar het eiland Miyajima. Hiervoor moest ik een lokaal treintje en de ferry nemen. Nu was het plan om smiddags door te gaan naar Himeji, waarvoor ik eerst even een shinkansen stoelreservering wilde maken ivm drukte. Helaas was de trein die ik wilde om 14u al volgeboekt, dus was het of een uur eerder, of een uur later. Om niet te hoeven haasten heb ik die van 15u geboekt, wat uiteindelijk ook maar beter bleek. In de boemel naar station Miyajima ging er namelijk een toeriste onderuit, waarschijnlijk vanwege de warmte. Hoewel de airco aanstond, was het nogal druk (iedereen stond) en was er opeens een heleboek consternatie en iemand die vanalles riep. Blijkbaar om op de alarmknop te drukken, want toen iemand vroeg waarom (denk ik) was een man naar de grond aan het gebaren en zag ik zo’n 3m van me vandaan een meisje liggen. Daarna kwam de hele Japanse hulpketen op gang: eerst omstanders die met natte doekjes en waaiers haar weer bij brachten, op een stoel zetten en water gaven, daarna de conductrice en nog meer spoorwegmannetjes die een rolstoel en ijspakking organiseerden en tenslotte ook nog de brandweer, die haar in de rolstoel tilde en naar buiten reed. Ze hadden ook een draagbaar bij zich maar die hadden ze toch niet nodig. Al met al hadden we daardoor zeker een half uur vertraging, waardoor ik veel later bij de ferry was dan gepland en, aangezien ik niet over het eiland wilde rennen, ook later terug. Niet leuk voor dat meisje natuurlijk, ze leek ook alleen te zijn hoewel ik haar eerst nog met iemand had zien praten. Wel een goede reminder om te blijven eten en drinken, in deze hitte. Het is hier nl continu zo’n 30-36 graden, al dan niet met zon, waardoor het zweet vaak over mn rug loopt. Nu kun je hier om de 100m zo’n beetje van die automaten vinden, met heerlijk koel water, cola of wat je maar wil (zelfs bier en sigaretten zitten in automaten op straat) dus is het niet moeilijk om aan drinken te komen. Kost ook maar 100-150yen, wat zo’n 70ct tot 1 E is dus daar hoef je t niet voor te laten.

In ieder geval kwam ik toch op het station aan en vandaar nog 10 min met de ferry naar het eiland. Wat is hier nou voor bijzonders te vinden? Die grote bekende rode tori die op het water lijkt te drijven! Weer samen met 10.000 andere toeristen ben ik daar heen gesjokt en foto’s gemaakt, ook waren er weer herten te vinden die alles wat je gaf (papier en plastic) op vraten haha. De tori hoort bij een tempelcomplex op palen, waar ik nog doorheen gelopen ben. Op de terugweg moest je langs de souvenirshops en eettentjes, waar ik nog een spies met gegrilde kip op heb en daarna vond ik het weer welletjes en ben ik naar de ferry gegaan. Ik moest natuurlijk nog wel de trein van 15u op Hiroshima weer halen.

Vanuit daar was het maar een uurtje naar Himeji, waar ik dus om 16u aanlandde. Ik wilde daar het beroemde kasteel bezoeken, maar ik wist al dat dit om 17u dicht zou gaan dus dat zou ik niet meer halen. Daarom maar naar mijn airbnb plek gegaan om mn spullen te droppen en even af te koelen, sjouwen met bagage in deze hitte is echt moordend! Die zei ook dat het kasteel zelf dicht zou gaan, maar dat ze vandaag gasten had gehad die 2u in de rij hadden moeten staan om naar binnen te mogen. Blij dat ik daar niet aan toe ben gekomen, had ik helemaal geen trek in gehad met deze hitte! Maar de tuin van het kasteel was nog wel open, dus daarheen gegaan en wat rond gelopen en foto’s gemaakt en daarna wat gaan eten. Had ik weer niet echt tijd/zin in gehad na Miyajima, dus ik had wel honger. Ik vond een restaurant wat met Kobe beef adverteerde, dusja dat maar geprobeerd. Ik kreeg niet helemaal duidelijk in eerste instantie of het alleen beef was, zonder salade of garnituur oid geserveerd, maar ze hadden in ieder geval een kaart in het Engels dus heb ik als voorgerecht maar een salade besteld. Dan als hoofdgerecht 200gr Kobe beef, die nog sizzelend op een ijzeren plaat werd geserveerd. Dat spetterde wel op mn kleren, maar goed het was erg lekker en mals en ik ben normaal niet zo van biefstuk of steak maar deze was heel goed te doen moet ik zeggen. Ook hadden ze sangria op de kaart staan, daar ook lekker van genoten. Deze vrijdagavond uitspatting kostte wat, maar ik vond 35E voor een salade, Kobe beef en 2 sangria best meevallen eigenlijk!

En vanmorgen ben ik nog even wat souvenirs gaan halen, want die tentjes gingen gisteren al dicht omdat ik zo laat was. Wilde nog wel even een aandenken halen, dus ik mocht de fiets van mn host gebruiken, heb ik dat ook weer uitgeprobeerd hier :). Japanse fietsen zijn superklein (duh) en de meeste zien er hetzelfde uit, ze hebben een unisex model met een beugel aan de achterkant met veer om de fiets op de parkeren (zoals omafietsen bij ons vaak hebben). En daarna mn spullen gepakt en weer naar het station gesjouwd, want ik had gisteren al de reservering gemaakt voor deze trein van 10u. Dit was de beste optie, ik kan 3u lang in deze trein blijven zitten tot Atami en anders had ik wel 2 of 3x over moeten stappen. Jammergenoeg kon ik daardoor niet lang in Himeji blijven, ik had bv vanmorgen om 9u naar het kasteel gekund, maar wie weet komt er ooit nog eens een andere keer. Weet ik alvast dat ik vroeg moet zijn! Zo zijn er nog wel wat plaatsen waar ik langer had kunnen blijven of vroeger heen had kunnen gaan, bv de tori en tempel van Miyajima staan met hoog water nog meer onder water, maar het was al afgaand tij toen ik om 11u er was. Nu maakt het mij niet veel uit, maar zulke dingen zou je vooraf uit kunnen zoeken om een nog mooiere ervaring te hebben. Toch valt het mij allemaal niet tegen qua landschap, het is hier erg heuvelachtig en groen en dat ziet er vaak wel mooi uit. Alleen zoals gezegd is het ontzettend warm en daardoor vermoeiend om rond te sjouwen met hordes andere toeristen om je heen.

Dat heb ik komende dagen als het goed is even niet: ik ga naar een soort hotel/resort bij Izu-Kogen, aan het strand :) Even twee dagen relaxen. Daarna op maandag even langs Mishima (dat ligt hier al in de buurt) om mn koffer bij het instituut op te halen en dan maandagmiddag en dinsdag nog in Tokyo, om woensdagmorgen terug te vliegen.

Zo gaat de tijd snel, nog maar een paar dagen hier. En alweer een uur van mn reis om na dit verslag. Tot de volgende keer!

Liefs, Liesbeth

  • 15 Augustus 2015 - 18:06

    Julia Van Rossum:

    Wat een interessante trip naar Hiroshima en Himeji, enkele gebouwen met de herdenking op tv gezien.
    Geniet nog van de dagen in Japan.

    groet, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Himeji

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 80246

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: