Deel 2: Banff en omgeving - Reisverslag uit Banff, Canada van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Deel 2: Banff en omgeving - Reisverslag uit Banff, Canada van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Deel 2: Banff en omgeving

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

06 Oktober 2017 | Canada, Banff

Allereerst nog bedankt voor de felicitaties her en der! Het was een gekke, lange dag, maar ben blij in Canada te zijn. Hier het volgende deel van mn avonturen: Banff en omgeving.

Zaterdagmorgen hebben we de auto ingeladen voor een weekend in de bergen. Volgepropt kan ik beter zeggen, want naast mijn eigen grote en kleine koffer hadden Sonja en Marco natuurlijk wat bagage, maar vooral spullen voor Eleanor mee. Kinderwagen, kinderbed, rugdrager waarin ze kan zitten en een hoop warme kleding, want het weer rond Banff zou nogal koud worden. En dan ook nog lunch voor onderweg. We konden er tegenaan!

En zo ging ik voor het eerst de stad uit, richting de Rockies die ik vanuit Calgary wel had kunnen zien, maar nu van dichtbij ging bekijken. De weg erheen was ook al mooi! We zijn even gestopt in Lake Louise om te lunchen en Eleanor te verschonen, daarna weer door richting Field. Onderweg zijn heel veel uitzichtpunten, waar dan een parkeerplaats en vaak ook openbare toiletten bij zijn. De eerste stop was bij de spiral tunnels, wat de tunnels van de spoorlijn zijn die door de bergen kronkelen. Veel vrachtvervoer gaat per trein, dus die treinen zijn dan ook behoorlijk lang. Toevallig kwam er net een trein langs, waardoor je goed kon zien hoe die zich een weg naar beneden kronkelde. En het leek idd of er geen einde aan dat ding kwam!
De stop erna was bij natural bridge, wat jawel een natuurlijke brug van stenen is waar de rivier onderdoor gaat. Heel mooi om te zien, ook omdat het gletsjerwater wat door de rivier stroomt deze een mooie ijsblauwe kleur geeft. Daarna gingen we door naar Emerald lake, wat dus ook al zo’n mooie blauwe kleur heeft. Dit komt doordat de zogenaamde rock flour, oftewel hele fijne steendeeltjes die ontstaan doordat de gletsjer over de stenen beweegt en de stenen fijnmaalt. Zo ontstaat heel fijn gruis wat niet neerslaat in het water, maar juist door het hele water heen blijft zweven. Dit absorbeert alle kleuren licht, behalve de groen/blauwe, waardoor het water turquoise eruit ziet in onze ogen.

We zijn om Emerald lake heen gelopen, wat ongeveer een kilometer of 6 totaal was. Het is geen geplaveid pad natuurlijk, dus echt hiken is het wel en mn schoenen kwamen dan ook goed van pas. Eleanor zat lekker in de rugdrager en viel in slaap, wij kregen het warm van de wandeling. Na de hike gingen we richting het huisje in Field, waar we zouden overnachten in een guesthouse. Dit omdat er nauwelijks hotels zijn in Field en mensen daarom (een deel van) hun huis verhuren. Ons huisje was de benedenverdieping van het grote huis en we hadden ook een keukentje en woonkamer, wel zo handig. Dus eten gemaakt en daarna lekker gaan slapen.

Zondag gingen we verder Yoho National Park in, richting de Takakka waterval. Eerst nog even een stop bij het ‘meeting of the waters’ punt, waar de Yoho rivier en Kicking Horse rivier bij elkaar komen tot 1 grote stroom, indrukwekkend om te zien. Toen dus door naar de waterval, waar je ook weer heen kon lopen. Het was geen grote stroom leek het, tot je dichterbij kwam en dan zag je toch behoorlijk wat water naar beneden komen van grote hoogte. Vervolgens door richting Peyto lake, wat aan de Icefields Parkway ligt, de bekende weg van Banff richting Jasper. Hier zal ik later ook nog wel over rijden als ik richting Jasper ga, maar niet alle stops doen met het busje. Daarom gingen we naar Peyto lake, want dat lag wat verder van de parkway af en zouden we niet aandoen met het busje. Bij het meer sneeuwde het een beetje, dus hebben we eerst even in de auto gelunchd en onze warme kleren aangedaan. Bij Peyto lake heb je ook weer een uitzichtpunt, maar als er net een hele bus Aziaten is gedumpt, kun je niet zoveel mooie foto’s maken. Daarom zijn we via wat behoorlijk smalle paden het besneeuwde bos verder ingelopen tot een veel moeilijker bereikbaar punt, waar je ook een mooi uitzicht had. Een hele mooie tocht om te doen en ook Peyto lake was weer heel mooi turquoise!

Vervolgens gingen we weer terug richting Banff, maar moesten we voor een sanitaire stop nog even stoppen bij Bow lake en zijn we ook nog bij de vermillion lakes even gestopt. Er zijn echt zoveel stops onderweg, je zou er uren tijd kunnen spenderen, maar we moesten door naar het huisje in Banff. Ook hier hadden we weer een huisje met keuken en woonkamer, maar zijn wel lekker uit eten geweest in Banff. Het was de laatste avond dat ik samen met Sonja, Marco en Eleanor was, dus heb ik ze op een gezellig etentje getrakteerd. Maandag was het gaan sneeuwen dus konden we niet echt meer gaan hiken, dus hebben we nog even in Banff rondgekeken voor souvenirs etc. En ik heb mn koffer naar het hostel gebracht, dat zat namelijk heel makkelijk aan de overkant van onze accomodatie. Na de lunch gingen Sonja en Marco weer terug richting Calgary, want daar zou het ook gaan sneeuwen dus dan wil je liever op tijd thuis zijn en niet in het donker rijden. Ze hebben mij bij de Banff hot springs afgezet, waar ik in ben gedoken om lekker te relaxen! Het was idd nogal warm, heel lang is het er dan ook niet uit te houden, maar wel heel leuk om zo tussen de bergen in het warme water te zitten! Savonds heb ik heel simpel bij de McDonalds gegeten, moet je ook even uitproberen in het buitenland en heb nog een beaver tail gehaald. Dat is een soort pannekoek achtig iets met suiker en kaneel in de vorm van een ovaal, dat moet dan een beverstaart voorstellen haha. Wel lekker als toetje iig. Ook nog wat boodschappen voor de dag erna gedaan, wanneer ik de hele dag onderweg zou zijn van Banff naar Jasper.

Savonds naar het hostel gegaan om echt in te checken (had alleen mn bagage geparkeerd) en naar bed te gaan. Ik had een 6 persoons kamer en had het laatste bed, een bovenbed vlakbij de dus dus niet echt ideaal. Ook was het een groot hostel en daarom nogal lawaaiig op de gang (ondanks oordoppen veel last van geklap met deuren gehad) en het bed was ook vrij slecht, dus heb weinig geslapen... Nou ja ik moest toch dinsdag om half 9 weer klaar staan in de lobby om opgehaald te worden, dus ik kon vroeg opstaan en ontbijten en klaar staan vh busje. Alleen nog even een complicatie, want mn slot op de locker waar mn grote koffer inzat bleek kapot te zijn. Beetje vaag, het leek kapot van binnen en alsof er iets in was gestoken, maar inmiddels is mn tweede slot ook kapot gegaan dus t waren gewoon slechte sloten (grrr stomme goedkope Xenos rommel, goedkoop is weer duurkoop!). In ieder geval moest ik wel mn koffer hebben omdat ik zo weg moest, maar dat hadden ze blijkbaar vaker aan de hand gehad in het hostel want een betonschaar was zo gehaald. Toen stond ik klaar en was de bus natuurlijk een half uur te laat, maakte me al zorgen of ie zou komen maar de receptie zei dat ze wel vaker wat later waren. Om 9u kwam het busje dan toch en gingen we op weg naar Jasper via de Icefields Parkway! Hierover in de volgende blog meer, want we hadden weer tig stops onderweg en oa een excursie naar de Columbia Icefields. Dat komt hopelijk morgen, want ik zit nu al sinds dinsdagavond (vandaag is vrijdag) in Jasper dus loop een beetje achter, maar ben druk met leuke dingen dus vandaar!

Tot later!

Liefs, Liesbeth

• 07 Oktober 2017 - 09:19

Julia Van Rossum:

Hallo, Leuk om je verslag te lezen wat je zoal gezien hebt, een mooie omgeving!
    Wat gaat al vroeg sneeuwen in Canada, is het erg koud in de omgeving waar je bent?
    Een fijne reis verder en geniet ervan.