Week twee en drie - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Week twee en drie - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Week twee en drie

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

12 Juli 2020 | Zweden, Umeå

En dan is het alweer zondag en zit ik inmiddels een dikke week in mn nieuwe appartement!

Allereerst is dat echt helemaal top! Ik had geen idee wat ik moest verwachten, iets van studentenhuisvesting, dus weet ik veel wat voor uitgewoond zaakje ofzo dat zou zijn. Hoping for the best, expecting the worst.. Gelukkig is het verre van dat laatste, sterker nog het is volgens mij pas opgeleverd, want alles is nog zo nieuw en ongeschonden, bizar gewoon. Woensdag 1 juli moest ik de sleutels ergens op een kantoor downtown afhalen, waarna ik naar het complex kon. Ik heb een sleutel voor de algemene ingang en eentje voor mijn eigen voordeur. Het appartement heeft een badkamer met douche, wc, wastafel én een was-droogcombi (zo bleek na vertaling haha). Verder een woonkamer, een slaapkamer en keuken met een koel-vriescombi, electrische kookplaat en een oven. Maar ja verder nul meubels, gelukkig kwam smiddags de ikea bezorgdienst al en kon ik mn bed in elkaar zetten. Dat lukte me alleen niet in mn eentje, maar ik kon nog een nachtje bij mn prof terecht. Donderdagavond verder mn bed in elkaar gezet met hulp van een collega, nog wat pannen en dat soort dingen gehaald bij ikea en nog een nachtje bij mn prof geslapen. Vrijdag heb ik pogingen gedaan om mn internet werkend te krijgen, alleen lukte dat niet. Het zou heel makkelijk moeten zijn, maar aangezien ik geen persoonsnr heb, kon ik nergens dingen geregeld krijgen. Dus dan maar weer oeverloos bellen en uiteindelijk een aanvraag kunnen doen, maarja dat zou pas na het weekend verder verwerkt kunnen worden. Ik heb nog wel mn NL internetbundel en ik ben zondag naar de uni gegaan om daar wifi te gebruiken, dan maar even zo behelpen. In ieder geval ben ik vrijdagmiddag door de prof met mn bagage naar mn nieuwe huis gebracht. Ook had ze nog een tafel en stoelen voor me, ook wel handig. En we zijn nog naar een grote supermarkt geweest, soort AH XL, waar ze ook wat huishoudelijke spullen verkopen. Daar nog een waterkoker en nog wat schoonmaakspullen gekocht.

De rest van het weekend heb ik nog meer spullen bij de ikea gehaald en besteld, waaronder mn bank. Die had ik al afgeprijsd zien staan, dezelfde als ik in NL had, nu met veelkleurige hoes. Mn woonkamer heeft een soort van lichtgrijze muren, dus die kon wel wat kleur gebruiken. Ook heb ik nog een lamp opgehaald bij iemand, tweedehands opgesnord. Moest ik alleen ophalen met de bus haha maar dat ging prima! De rest van de week ben ik savonds vooral bezig geweest met vanalles in elkaar zetten. Ikea kost weinig, want je doet natuurlijk t meeste werk zelf. En er zijn nog steeds studenten die hier weg gaan en spullen weg doen, dus ik ben ook veel op en neer gefietst om oa een stofzuiger, router en nog wat nuttige spullen op te halen. Wel grappig, want daardoor heb ik inmiddels best wat studentenwoningen gezien en ik was al blij met mijn woonruimte, maar nu nog veel meer!
Ohja ik heb dus een fiets, inmiddels twee zelfs. De eerste kocht ik en dacht dat ie wel goed was. Had 3 versnellingen, schakelde goed en had een mandje. Maar nadat ik m had gekocht liep de ketting er steeds af en hij garrrelde ook nogal. Even naar de fietsenmaker gebracht en daarna was iig de ketting gefixt en garrelde ie wat minder, maar als ik wat harder ging toch nog wel dus ik was er al met al niet zo blij mee. Daarom maar een andere gezocht, ook tweedehands, en liefst met meer versnellingen want dat is echt wel nodig hier. Die heb ik gevonden en heb zelf n mandje gekocht bij de XL supermarkt. Nu moet ik alleen die eerste flutfiets nog ff aan iemand zien te slijten. Hopelijk lukt dat in augustus als er weer veel nieuwe studenten komen :p

Mn nieuwe fiets rijd iig stukken beter en ik ben er ook al n paar keer mee naar de ikea gereden. Das ongeveer 15min fietsen. Heb nog niet echt veel andere plekken gezien waar ze huishoudelijke spullen verkopen, behalve in die XL supermarkt. De lokale blokker of hema heb ik iig nog niet gezien. Daarnaast is de ikea goed en goedkoop, dus echt mn first place to go. En je mag alles ruilen, t meeste binnen een jaar na aankoop. Dus heb ook al allerlei dingen die toch niet pasten terug gebracht. Alleen wil ik nu nog mn bedbodem terugbrengen, maar dat gaat niet echt op de fiets. Hij ligt namelijk helemaal niet lekker en ik wil m ruilen voor het matras + lattenbodem die ik in NL ook had (waarom heb ik dit niet eerder bedacht?). Dus had ik mn prof met dr auto gecharterd voor vandaag, maar helaas zag ik net op tijd dat het matras niet op voorraad was dus dat is nog even opgeschoven naar woensdag, dan komt ie hopelijk binnen. Ik hoop het van harte, want mn prof gaat vrijdag met vakantie naar Portugal dus hopelijk is het voor die tijd geregeld.
Verder heb ik nog wat problemen met mn internet, mn telefoon heeft wel internet via de wifi maar mn laptop niet. Geen idee wat daar fout is gegaan, heb mn broer ook al gevraagd maar die kon er ook niet achter komen. Er lijkt iets niet te kloppen met de aansluiting ofzo. Maandag maar de internetprovider bellen, iemand aan zn verstand peuteren wat het probleem is en hopen dat ze er dan wat aan kunnen doen. Nu heb ik internet via mn telefoon, maar die gaat daardoor snel leeg dus das helemaal niet handig. Nou ja, alle problemen lossen zich gaandeweg wel op.

Natuurlijk ben ik overdag ook nog gewoon aan het werk. Iedereen, behalve mn prof en mn ene collega, is inmiddels met vakantie. Vorige week had ik nog een volgestouwd programma met Nils, waarvan ik maar de helft onthouden heb vanwege mn verhuizing. Afgelopen week was hij er niet, waardoor ik alles wel een stuk rustiger kon doen en dat werkte een stuk beter. Is ook fijner als je niet elke dag een vol programma hebt en savonds nog vanalles te doen en vervolgens hoofdpijn hebt. Hij kwam btw nog wel 1 middag langs omdat ie nog wat met mn prof moest bespreken en toen verontschuldigde ie zich wel n beetje voor t hectische programma, dus dat was wel lief. Hij had natuurlijk geen idee wat ik kon en probeerde me zo snel mogelijk vanalles te laten zien, maar dat werkte niet zo goed omdat alles door elkaar liep en ik geen overzicht had. Nu op mezelf kan ik dingen gewoon 1 voor 1 doen, weet ik wat ik doe en kan ik ook al dingen door elkaar doen. De eerste resultaten van de kweek met de dubbel mutante vissen zijn er, voor de geintereseerden ;) Daarmee gaan we larven kweken en kijken wat ze precies wel en niet mankeren met betrekking tot hun oogspieren en de rest van hun skeletspieren. Ik moet nog een soort van onderzoeksopzet maken, wat ik dit jaar allemaal denk te kunnen gaan doen. Dus n soort van planning met experimenten en schrijfwerk, nu voor 1 jaar ipv 4 haha.

Dat was het wel weer zo'n beetje. De tijd vliegt wel, iig als je genoeg te doen hebt overdag en savonds. Over 6 weken vlieg ik alweer terug voor een week, voor mijn promotie. Daarvoor moeten nog wat dingen gepland worden, kijken of we een borrel met 1,5m afstand kunnen realiseren.. Ik ga het zien. Tot later!

Liefs, Liesbeth

  • 13 Juli 2020 - 08:53

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth, je maakt in een korte tijd veel mee, de weg naar de winkels gaat je ook goed af. Zorgen dat je appartement ingericht komt. Veel woongenot en werk plezier toegewenst.

    groetjes, Julia

  • 13 Juli 2020 - 08:53

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth, je maakt in een korte tijd veel mee, de weg naar de winkels gaat je ook goed af. Zorgen dat je appartement ingericht komt. Veel woongenot en werk plezier toegewenst.

    groetjes, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Postdoc Zweden 20-21

Onderzoek doen in Umea, Zweden

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2021

April

03 April 2021

Maart

07 Maart 2021

Februari

06 Februari 2021

Januari

12 Januari 2021

December
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 80276

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: