Presentatie enzo - Reisverslag uit Montréal, Canada van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Presentatie enzo - Reisverslag uit Montréal, Canada van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Presentatie enzo

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

13 December 2010 | Canada, Montréal

Hallo allemaal,

Even n dagje vertraging, had het te druk met mn stoofperen in de gaten houden en ik hou van Holland kijken enzo ;) Oh en toen ik m eindelijk wilde plaatsen, had de server onderhoud, echt waar!
Maar dan hebben jullie nu wel gelijk de primeur van vandaag te pakken:
Voor mn presentatie van afgelopen week heb ik een 9 gekregen!!! Een negen ja, wat natuurlijk een uitstekend resultaat is waar ik heel erg blij mee ben, zeker als ik het van iemand krijg die al 20 jaar int vak zit zoals mijn prof :) PT rules! Hahaha, dat zouden ze hier iig zeggen :p (PT = prof. patricia tonin)

Ik zal nog even bij t begin beginnen, want ik begin weers bij t einde maja ben nog helemaal in de gloria haha. Jeejjjjjj kun je ook cum laude afstuderen? :p
Nou ja waar was ik vorige week gebleven? Geloof bij het feit dat we weer overnieuw moeten beginnen, omdat de laatste pcr toch mislukt bleek te zijn. Suzanna had al nieuwe primers ontworpen en besteld, want volgens PT moet er iets met n paper (publicatie) afgemaakt worden voor kerst ofzo. Of we dat gaan halen weet ik niet, want we moeten kijken of de nieuwe primers goed werken, wat ik vrijdag gedaan heb en ja, ze werken! Daarom vandaag de voorbereidingen getroffen om op de echte samples de pcr uit te voeren, die we daarna weer op gel met radioactief spul zetten en minimaal 3 dagen moeten wachten op het resultaat. Pas als dat goed is, kunnen we verder werken en zijn we ondertussen alweer n week verder. Nu begreep ik alleen van Suzanna dat er nog een groep in Toronto aan meewerkt, die eigenlijk nog niet eens begonnen zijn met het ontwerpen van hun pcr etc dus die lopen nogal achter op ons, of wij gewoon voor waardoor we toch niet zo hoeven te haasten. Maar PT heeft dr zaakjes graag goed en op tijd voor elkaar, dus kan het wel begrijpen.

Verder heb ik vd week natuurlijk de laatste hand aan mn presentatie gelegd, waardoor ik niet veel praktisch werk heb gedaan. Ook kreeg ik de boodschap dat het BIC, de breast cancer information core database, waar alles over alle BRCA mutaties instaat, een herwaardering van mijn mutatie heeft uitgegeven. Een behoorlijk opvallend feit! Zal het ff verder uitleggen: heb al eens gezegd dacht ik dat ‘mijn’ mutatie, waar de focus in mijn project op ligt, een nogal onbekende mutatie is, waar nog zeer weinig over bekend is. Daarom ga ik er ook meer onderzoek naar doen, duh :p
Maar de BIC heeft nu de classificatie van: onbekend wat het effect is, omgezet naar: potentieel ziekmakend. Nogal een verschil! Jammer genoeg hebben ze er niet bij vermeld waarom, dus dat weten we niet, maar we gaan gewoon verder met onderzoeken om te kijken of deze mutatie inderdaad pathogeen, oftewel ziekmakend is. Het geeft een soort indicatie dat het de moeite is om deze mutatie verder uit te zoeken, omdat het naar het zich nu laat aanzien idd een pathogene is. Dat was ons vermoeden al, daarom een extra bevestiging om met het onderzoek verder te gaan.

Over al dit gebeuren heb ik mn presentatie gehouden, wat erfelijke borstkanker is in relatie tot mutatie in de BRCA genen, wat de effecten zijn daarvan, hoe ik dat ga onderzoeken en meer over wat er tot nu toe bekend is over ‘mijn’ mutatie. Daar heb ik alle ochtenden dat Suzanna er toch nog niet was rustig aan kunnen werken (tot het kantoor onderliep haha :)) Ruim 3 weken werk, 7 kantjes tekst, 30 dia’s, veel werk gedaan om alles tot op het bot uit te zoeken, want je wil overal zeker van zijn en goed onderbouwen. PT werkt al 20 jaar in het vak en ik haalde diverse artikelen aan waar ze aan mee heeft gewerkt, dus ze zou me zo kunnen corrigeren als ik t fout zei. Maar gelukkig viel dat ontzettend mee, goeie indicatie al vond ik zelf en jawel, uiteindelijk een 9 gescoord :D Weinig opmerkingen/verbeterpunten, meeste was blijkbaar goed en ik vond dat ik zelf mn verhaal ook wel goed in elkaar had gezet. Heb er niet teveel aan gedacht dat ik tegenover mensen sta te praten die zelf tig keer meer weten dan ik, want dan was ik veel zenuwachtiger geweest. En ook maar n end Engels gepraat, dacht ze begrijpen me toch wel en daar wordt ik toch niet op beoordeeld :p Heb er zelf ook veel aan gehad, veel geleerd en komende tijd ga ik gewoon lekker verder tot de volgende labmeeting, dan kan ik mn nieuwe updates presenteren zonder t hele achtergrondverhaal. Scheelt n boel tijd ;)
Moet zeggen dat Suzanna me ook aardig geholpen heeft met de presentatie door het aanleveren van informatie die ik nodig had, mn presentatie doornemen op taalfouten/stijlfouten enzo (BRCA gen moet altijd met hoofdletters!!) en dat ze ook niet te beroerd is om dingen uit te leggen. Ze mag dan niet altijd aanwezig zijn, verstand heeft ze dr wel van. En dat laatste weet ik ook al aardig te omzeilen, beetje op de manier zoals Sam het gewoon doet: lekker aan mn collega’s vragen of ze me kunnen helpen opstarten haha.
Sowieso leer ik nog steeds veel, ook omdat er elke week wel n lecture is van een meer of minder bekende bobo. Vorige week eentje over chromosoom breaks en fusies, iets waar wij int lab ook wat mee doen, daarom leuk om te horen wat anderen er allemaal over te melden hebben.
En vandaag (maandag) weer een belangrijke, namelijk van dé schrijver van hét oncologieboek (molecular biology & oncology, mn boek van de oncologie course aan de univ) Robert Weinberg. Zaal zat propvol en ik was beetje laat, maar wel n ontzettend goed verhaal gehoord over kankerstamcellen. Man is ook n goed spreker moet ik zeggen, hij maakte grapjes tussendoor om iedereen bij de les te houden :p En had ook gewoon n goede presentatie.

Verder nog n ontzettend gezellig etentje gehad van de Human Genetic Student Society afgelopen zaterdag. Voor maar 20 dollar (nog geen 15 euro met de huidige koers :p) werkelijk heerlijk gegeten!! Incl halve fles witte wijn die Ashley en ik soldaat hebben gemaakt, de mannen (Sam en Neal) hadden de rode en vermaakten zich ook prima. We hadden gewoon soep, ik heb lamsvlees daarna op, toetje en koffie/thee voor dat geld. Was trouwens weer n bring-your-own-wine gelegenheid, dus de HGSS had voor de wijn gezorgd. Leuke mensen, die zich zelf ook voorstelden aangezien ze Neal, Ashley of Sam wel kenden en mij erbij zagen zitten.

Gaan we nu over naar de huishoudelijke mededelingen: de geitenwollensok alias de nieuwe huisgenoot is alweer opgehoepeld. Moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk wel blij om ben, want ze was nogal apart en dominant op n bepaalde manier, wat mn huisgenootje later ook nog zei. Ze had overal commentaar op en dat was uiteindelijk ook t probleem: ze zat nogal te zeuren tegenover mn huisbaas over vanalles en nog wat, dus die werd dr niet goed van en heeft gezegd: take it or leave it, en toen was ze plots weg. En mn huisbaas is echt heel aardig, dus ze moet echt wel irritant geweest zijn! Maja ze had ook niet zoveel om handen, was veel thuis enzo dusja zal wel verveling geweest zijn ofzo.
Oh en t warme water doet het al n paar dagen niet, waardoor we nu beneden (bij de huisbaas dus) mogen douchen, gelukkig :p Geen flauw idee waardoor het komt, maar we kunnen gewoon douchen dus t valt mij verder wel mee. Reparateur komt morgen :)

Zo, dat was het wel weer denk ik! Verhaal genoeg iig :p

En hier nog een keertje mijn adres – en ja dit is een hint voor een kerstkaart, verstuur m wel deze week anders istie niet op tijd ;) Tenminste, als tnt nog zo goed wil zijn m te transporteren begreep ik…

4350 Avenue de Melrose
H4A2S6 Montreal, QC
Canada

Liefs, Lies

  • 14 December 2010 - 10:35

    Petra:

    Hoi!
    Klinkt allemaal erg interessant wat je doet daar. Ik snap niet alle termen, maar je weet het goed uit te leggen ;)
    Ik ga mijn best doen met je kerstkaart, nu de tnt nog.

    -xx-

  • 15 December 2010 - 10:09

    Emmy LIngen:

    Hoi Liesbeth,

    Dat klinkt allemaal goed en lijkt me erg ingewikkeld en knap wat je allemaal doet en leert. Ik maak er in ieder geval uit op dat je het goed naar je zin hebt. Ik wens je alle goeds voor de kerstdagen en oud en nieuw.
    Hopelijk vermaak je je daar een beetje, zonder familie en vrienden.

    Een hartelijke groet

    Emmy

  • 16 December 2010 - 10:45

    Julia Van Rossum:

    Gefeliciteerd met je negen echt geweldig. Ga zo door, leuk om te lezen wat je zo al onderneemt.
    Een groet uit Sommelsdijk en een fijne kerst toe gewenst van ons.
    groet Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 80145

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: