Eerste week - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

30 Juni 2020 | Zweden, Umeå

Hallo allemaal,

ik zal proberen de eerste week hier te beschrijven en het niet al te lang te maken, hoewel er natuurlijk al zoveel gebeurd is deze eerste periode.

In ieder geval ben ik goed aangekomen met vliegtuig en trein in Umea, hoofdstad van de provincie Vasterbotten. Ik viel vrijdag meteen in de midsommer festiviteiten, die vooraf gaan aan de langste dag van het jaar, 21 juni. Mn prof en haar man hadden wat buren en familie op bezoek en het was prachtig weer voor de bbq dus dat was leuk buiten. Er was geroosterd vlees en aardappels en groente, heb lekker gegeten. De buurvrouw had als toetje een supermooie pavlova met vers fruit gemaakt, die ook echt heerlijk was. Daarbij was het ook mooi weer en gaat de zon daar bijna niet onder dus konden we ook tot laat buiten zitten. Al taaide ik op een gegeven moment wel af, want voor mij was het een lange dag geweest want ik had me om 7u al op Schiphol moeten melden.

Op Schiphol was het trouwens behoorlijk uitgestorven, niet zo gek natuurlijk, al was het op de pieren dan wel weer wat drukker. In het vliegtuig was het ook wel driekwart vol met n rare verdeling. Ik zat nl naast 2 mensen en voor, achter en naast me zat het ook vol, terwijl er ook diverse rijen waren waar niemand of maar 1 of 2 mensen zaten. Daar had ik graag ook gezeten, maar dat kon ik met boeken niet zien. Wel btje stom. Verder had iedereen wel netjes zn mondkapje op, al schijnen sommigen niet te snappen dat dat ding ook over je neus moet..

Nou ja ik lijk er niets aan over gehouden te hebben tot nu toe, ook wel fijn. Verder lijken mensen zich hier in Umeå niet zo heel erg met corona bezig te houden. Iedereen houd wel afstand, maar dat is toch al vrij makkelijk want het is niet heel druk hier. Nu dacht ik: toch even uitzoeken hoe het nu zit met Zweden en dan specifiek met Västerbotten/Umeå. Allereerst is deze provincie 1,3x zo groot als heel Nederland (btw: heel Zweden 11x zo groot) en wonen er ongeveer 260.000 mensen, wat nog minder is dan er in de hele provincie Zeeland (de dunst bevolkte provincie van NL) wonen. Kortom: heel weinig mensen op heellll veelll grond. Het aantal besmettingen in deze provincie totaal is 680 (totaal gemeten sinds februari ofzo, natuurlijk alleen bevestigde) waarvan er 30 overleden zijn en hiervan waren er 25 dan weer 70+. Afgelopen week waren er 14 nieuwe gevallen gerapporteerd. Dusja dat zet dingen wel in perspectief. Daarbij heeft Denemarken de grens voor Zweden dichtgezet, maar bekijken ze per provincie of er mensen wel in mogen. En jawel, voor onze provincie geld dat die dus wel Denemarken in mogen, op basis van het lage aantal gevallen. Daar zijn ze hier dan weer trots op haha.

Nu weer verder met mijn belevenissen. Zaterdag was het weer mooi weer en mocht ik de fiets van de prof lenen, dus daar heb ik wat mee door Umea getoerd. De prof woont in de wijk Berghem en dat is wel een mooie en vrij dure wijk, met aardig grote huizen en veel groen. Hij ligt ook vlakbij de uni/het ziekenhuis en ik kom straks pal naast het universiteitsterrein, maar dan aan de andere kant, te wonen dus dat is ook wel handig. Aan die kant ligt ook de gym, de grootste van Europa claimen ze. Met een oppervlakte van 22.000 m2 zou dat best kunnen. Ik ben er inmiddels ook binnen geweest, met de pas van een collega en het is inderdaad gigantisch. Daarover later nog wel meer. Ook ben ik even langs het appartementencomplex gefietst, maar ik kon er niet binnen komen en in mijn app wonen nog mensen dus ik kan er ook pas echt 1 juli in. Dit was maar een klein stukje fietsen, dacht eigenlijk dat het groter was maar dat valt enorm mee. Daarom ben ik maar door gefietst naar de rivier, waar een fietspad langsloopt. Daar kon je ook lekker in het gras zitten, waar ik lekker ff in mn boek gelezen heb en gewoon rustig gezeten. En savonds hebben we de restjes van de BBQ soldaat gemaakt, helemaal makkelijk!
Zondag was het ook mooi weer, er werd geloof iets van 27 graden voorspeld, vandaar dat mijn plan was om naar het meer te gaan. Dat heet Nydalasjön en was ff uitvogelen hoe er heen te fietsen maar ik heb het gevonden. Je kan er helemaal omheen fietsen, wat wel n mooie route door het bos is en dat heb ik tot ongeveer halverwege gedaan. Aan de ene kant van het meer zit een strandje met een grasveld erbij en daarachter een zwembad. Ik ben ergens op het grasveld gaan liggen en heb daar weer lekker de middag doorgebracht, want ik had wat eten en drinken meegenomen. Het water was nogal koud, tis ook een aardig groot meer maar niet al te diep met ongeveer 6m.

En zo was het alweer maandag en ben ik samen met de prof naar werk gelopen (ze heeft maar 1 fiets en lopend is het 10min ofzo). Daar heb ik kennisgemaakt met mn collega´s en die van de andere groepen. Mijn groep (spierbiologie) is nl niet zo groot, naast mezelf nog een PhD student (Nils) en nog 2 onderzoekers (jingxia en Farhad). We werken veel samen met de groep van Jonas von Hofsten, waar Hanna en Abraha toe behoren. Abraha kende ik al vanuit Singapore en heeft me op deze vacature in Zweden gewezen. Ik deel een kantoor met Nils en de andere mensen zitten verderop in de gang. Nils gaat me ook vanalles proberen te leren de komende twee weken (zit nu al in de tweede week) want hij gaat daarna met vakantie. Sowieso is juli hier een complete vakantiemaand, bijna iedere zweed is dan weg en veel dingen zijn dicht. Ook hier op de uni, gek genoeg. Er is zo snel als mogelijk geregeld dat ik n cursusmodule voor werken met zebravissen kon doen, want verplicht om er hiermee te mogen werken. Daarnaast heb ik ook n tijdelijk toegangspasje gekregen omdat bijna alle toegangsdeuren dicht zitten omdat de uni al compleet dicht is vanwege corona. Alleen moet ik om bij de zebravisruimte te komen een persoonlijke toegangspas hebben, die ik bij n kantoor op de uni af moest halen wat ook al dicht was. Na wat heen en weer gebel kon dat toch nog gelukkig, al kan ik nog steeds niet overal in, zucht...

Naast dat ik vanalles in sneltreinvaart moet leren (vinden), moet ik morgen ook nog verhuizen naar mijn eigen appartement. Geen idee nog hoe dat er vanbinnen uitziet, dus ben wel benieuwd. Ik ben afgelopen weekend wel op zaterdag naar de tweedehandswinkel geweest om even te snuffelen in het assortiment, maar er was niet heel veel huisraad, vooral kleding. Zondag dan maar naar Ikea gefietst, waar natuurlijk wel genoeg te krijgen was alleen weet ik nog niet wat ik wel of niet kwijt kan in mn huis. In ieder geval heb ik wel een bed nodig, dus dat maar besteld en dat wordt met alle toebehoren (matras, kussen, hoes) woensdagmiddag bezorgd bij mn nieuwe huis. Eerst moet ik morgenmiddag de sleutel ophalen, daarna kan ik wachten op ikea. Misschien dat ik er nog wel een keer naar toe ga als ik weet wat ik nog meer nodig heb. Ik heb begrepen dat er wel stoffering is en dat er een koelkast in zit, maar ik heb nog geen idee wat ik verder aan potten en pannen en andere huisraad nodig heb. En ik wil natuurlijk ook nog een fiets regelen, want ik zit wel vlakbij de uni maar niet bij het centrum ofzo dus die heb ik toch wel nodig.

Dat was het even voor nu! Morgen dus verhuizen en daardoor hopelijk wat meer rust, als ik mn echte plek heb gevonden.
Tot later!

Liefs, Liesbeth


  • 30 Juni 2020 - 19:07

    Je Mama:

    Ha Liesbeth,
    Toevallig stuurde ik al een mail met vragen: die zijn nu beantwoord, haha.
    Leve de Ikea! Je moet....

    Groetjes, je mama.

  • 04 Juli 2020 - 09:32

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth,
    Ik hoop dat je verhuizing goed is gegaan en dat je bed geleverd is. wel gemakkelijk om je daar in te rusten te leggen naar al je speurtochten in de omgeving. Een fijn verblijf gewenst in je appartement.
    En zeker ook in Zweden!
    groet, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Postdoc Zweden 20-21

Onderzoek doen in Umea, Zweden

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2021

April

03 April 2021

Maart

07 Maart 2021

Februari

06 Februari 2021

Januari

12 Januari 2021

December
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 80152

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: