Oktober - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Oktober - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Oktober

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

15 November 2020 | Zweden, Umeå

Whoeps het is alweer half november, dus hoog tijd voor weer een blogje!

Op werk ben ik nog vooral bezig geweest met de OKRs, de oogreflexen testen bij de mutante larven. Daar heb ik wel vier series van gedaan, om genoeg samples bij elkaar te harken van alle verschillende mutaties die ik heb. Dat betekende elke week een OKR en zwemanalyse doen (om de oogbewegingen met die van de rest vh lichaam te vergelijken), daarna het genotype bepalen (welke mutatie hebben ze) en de analyse van de data en dat allemaal op een hoop gooien om te zien of er significante verschillen te vinden waren. Ik ben er nog niet helemaal mee klaar, maar er lijkt weinig verschil tussen de groepen te zitten. Dat zou ook best kunnen, want het eiwit wat ik nu bestudeer is meer een hulp eiwit, dus je verwacht niet echt heftige dingen als het er niet is. Maar we willen dat natuurlijk nog wel verder gaan checken, want op spierniveau kan er best al wat te zien zijn.

Verder ben ik ook nog een week maar half aanwezig geweest, want ik was snotverkouden. Ik had nog een OKR experiment staan met vissen die klaar stonden dus dat heb ik nog gedaan, maar daarna ben ik toch maar naar huis gegaan. Na eerst een zelftest opgehaald en weer ingeleverd te hebben. Ik bleek gewoon zwaar verkouden te zijn, maar dan weet ik de procedure nu iig. Het aantal besmettingen loopt hier ook weer op en inmiddels hebben we sinds deze week ook strengere maatregelen om dat te remmen.

Nu kan ik nog wel naar werk, want daar is het niet echt druk opt lab of bij de vissen, maar mn sociale leven ligt helaas wel op zn gat. Het spraakcafe zou nog doorgaan, maar de locatie waar het gehouden wordt (het gemeenschapshuis) ging dicht omdat het advies was om niet binnen met groepen samen te komen. Dusja dat kon zodoende niet doorgaan en staat nu op pauze. De gym is wel open, maar je moet nu vooraf aanmelden en mn teamsport is helemaal gecanceled tot december helaas :(

Ik heb dus een leuke teamsport gevonden, genaamd jugger. Dat zal niet heel bekend voorkomen en dat kan wel kloppen, want het is nog niet heel groot in Zweden en ook niet zo groot wereldwijd. Maarten heeft me overgehaald mee te gaan en ook nog wat andere jongens vh spraakcafe deden eraan mee dus het leek me wel grappig om eens te kijken wat het was. Het is me aangeprezen als een soort schermen meets rugby, maar dat beschrijft het niet echt. Google het eens of kijk op yt voor een impressie. Omschrijven is lastig, maar het is een soort vechtsport met foamwapens, waarbij 2 teams tegen elkaar strijden en elk team ook een quick, een soort libero, heeft zonder wapens, die de skull (een of ander object) in een mal moet stoppen om te scoren. Grappig genoeg is de sport gebaseerd op de film 'blood of heroes' met de voor ons welbekende Rutger Hauer hahaha. Daar vechten ze alleen wel met echte wapens tegen elkaar en is het een stuk bloederiger allemaal.
In ieder geval is het lekker actief, moet je als libero veel rennen en als vechter ook behoorlijk aan de bak dus actie gegarandeerd. De eerste keer heb ik wat proberen te vechten met het korte zwaard en schild, maar omdat er een toernooi aan zou komen heb ik me vooral op de quick rol gestort en niet zonder succes. Blijkbaar is wegrennen en ontwijken wel wat voor mij haha. En omdat hiermee het team van Maarten en zn vrienden compleet zou zijn heb ik me ook maar gelijk opgegeven voor het toernooi.

We hadden ons als beginnersteam opgegeven en ik had er daarom eigenlijk een hard hoofd in dat we iets zouden klaarmaken op het toernooi maar het ging echt boven verwachting en ik heb en onwijs leuke dag gehad. We waren met 4 teams, waarvan ik de meesten wel kende omdat ze op de twee eerdere trainingen die ik was geweest had gezien. Vandaar dat ik wist wat ik kon verwachten en niet heel optimistisch was. Maar het ging dus best wel goed, we hebben in elke wedstrijd minstens 1 punt kunnen scoren (mijn verdienste dus vooral haha) en we moesten als laatste wedstrijd strijden om de 3e of 4e plaats. Dat was dus wel al onze vierde wedstrijd en ik was al best wel moe, maar we hebben zowaar 2-2 gespeeld en toen helaas met de golden score verloren. Het was dus zeker geen afgang! Ook was het heel gezellig met iedereen, was iedereen superaardig voor ons als newbies als we weer eens een regel vergaten en kregen we zelfs nog tips voor ons spel van iedereen. De volgende dag(en) kon ik amper lopen vd spierpijn, maar dat mocht de pret niet drukken. Nou ja, het smaakte naar meer, dus ik me ingeschreven als lid, worden de trainingen afgelast ivm covid beperkingen :(

Dusja dat is de situatie nu: social distancing weer opgevoerd, niet binnen samenkomen, overal meer afstand houden, geen dingen doen waar je geen afstand kan houden enzo. Ohja en het zijn adviezen, maar die worden dus wel gelijk door iedereen aanvaard en uitgevoerd. Hopelijk komt het aantal besmettingen dan begin december weer op lage aantallen uit en kan alles weer wat versoepeld worden, zodat kerst wel met wat mensen gevierd kan worden. Dat hoop ik ook voor Nederland, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb daarom besloten niet voor kerst naar NL te komen, want de kans is klein dat alles dan alweer normaal is - wat dat dan ook mag zijn. Iig dat ik wat makkelijker met het ov kan, wat vrienden zou kunnen bezoeken en een hapje kan gaan eten ofzo, want anders is het ook niet de moeite waard. Misschien dat het in januari of februari weer anders ligt en het dan kan, ik kijk wel even hoe het gaat. Hopelijk ligt er hier sneeuw en kan ik daar wat lol mee hebben :)

Blijf opletten en blijf gezond! Tot de volgende keer.

Liefs, Liesbeth

  • 16 November 2020 - 13:43

    Je Mama:

    Ha Lies, goed dat je toch weer een teamsport hebt gevonden! Kunnen je spieren zich weer uitleven. haha. Sterkte in je beperkingen daar, we zitten idd in hetzelfde schuitje. Hopelijk kunnen we met Kerst wat aan bezoek doen, alle broers apart of zo......
    Nou ja, wat moet dat moet, groetjes!
    je mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Postdoc Zweden 20-21

Onderzoek doen in Umea, Zweden

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2021

April

03 April 2021

Maart

07 Maart 2021

Februari

06 Februari 2021

Januari

12 Januari 2021

December
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 80172

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: