September - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu September - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

September

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

12 Oktober 2020 | Zweden, Umeå

Hallo allemaal,

het is alweer oktober, dus hoog tijd voor mijn verslag van september!
Ik kon bij terugkomst uit Nederland gelijk weer aan de slag, want ik had een experiment gedaan net voor ik weggging dus daar moest de analyse nog van gedaan worden. Kijken of de vissen die ik getest had voor hun oogreflexen een mutatie hadden of niet, dmv genotyperen. En daarna al die oogreflexen tellen (gaat redelijk automatisch dmv een programma, wat alleen niet 100% accuraat is helaas) en dat weer vergelijken enzo. Daar ben ik eigenlijk heel september mee bezig geweest, want het was nogal een grote groep die ik gedaan had en natuurlijk ging dat ook niet helemaal foutloos en moest ik her en der wat overdoen. Nou ja, genoeg te doen iig.
Ook hadden we eind van de maand nog een soort jaaropening, van onze 'muscle group'. Spiergroep klinkt heel raar int Nederlands haha maar goed er zijn dus meerdere onderzoekers binnen de groep die allemaal direct of indirect iets van spieronderzoek doen. Al is het een kleine groep met maar 10 man en drie pi's, waarvan 1 mijn professor is en we met 1 van de andere samenwerken met de zebravissen. De derde doet ook spieronderzoek maar niet met dieren, maar werkt met cellen. Iedereen moest een korte presentatie geven met wat achterrondinfo en doelen voor komend jaar. Ik ook, al begrijp ik de helft nog niet van wat ik moet doen of van mn eigen project. Ik weet wel wat van spieren, maar niet zo diepgaand en helemaal niet van het eiwit wat ik aan het bestuderen ben. Dus dat was voor mij wel een goede opdracht omdat ik dan weer veel info daarover kon zoeken en lezen en zo zelf goed kon zien waar ik al genoeg van wist en wat ik nog miste. En zo kreeg ik ook nog een beetje mee wat de rest deed, al had niet iedereen zn achtergrondinfo even goed op een rijtje, of werden dingen als bekend verondersteld en had ik soms geen idee meer wat het over ging. Nou ja de grote lijnen snap ik wel, meer heb ik toch niet nodig.
We zaten btw niet op de uni, maar in de stad in een vergadercentrum. Met catering en alles, wel grappig. Ze eten hier tussen de middag ook warm, dus we kregen een lekker diner. Al ben je eind van de dag zelf wel gaar van al het gepraat.

Gelukkig waren we al redelijk vroeg klaar en kon ik nog even langs de bank, want ik moet nog steeds een bankrekening. Immiddels heb ik wel het vurig begeerde persoonsnummer en ben ik echt een persoon. Alleen had ik dan weer geen Zweeds ID. Dat is alleen niet echt een ID, maar een kaart die aantoont dat het persoonsnummer echt van jou is. Wel met je foto erop en dat nummer natuurlijk maar je kan er bv niet mee reizen biuiten Zweden maar je wel in Zweden mee identifiiceren bij bv de staatsslijterij. Dus bij de bank deden ze toch weer moeilijk, ondanks het persoonsnummer, want ik had dat ID niet. Daarvoor moest ik weer een afspraak maken om formulieren in te leveren en mn paspoort te laten zien bij het verzekeringskantoor, dus die is nu ook in aanvraag. Misschien dat ik dan na 4 maanden eindelijk een bankrekening ga krijgen hier! Dat zou wel fijn wezen om het tweede deel van mn beurs daarop gestort te krijgen.

Geld uitgeven gaat hier verder rap, want alles is duur. En dan loop je er tegenaan dat je je bergschoenen niet kon vinden in NL en je die hier toch wel nodig gaat hebben. Want natuurgebieden doorploegen met je Nikes is niet handig noch verstandig. Na een hele expeditie, want mn maat was veelal uitverkocht, heb ik nu lage hike schoenen die licht en makkelijk aan te trekken zijn. Ideaal voor trips, dat gelukkig wel.
Het eerste weekend van september ben ik wezen kanoen met de Iksu buitenclub. Das de club van de sportschool die buitensportactiviteiten organiseert, zo nog meer daarover. Zij regelen alles, je krijgt n lijstje met spullen die je mee moet nemen en draaft op bij de afgesproken plek. Dat was in dit geval het ziekenhuis, waar vandaan we een half uurtje met de bus moesten. Het was een klein groepje, zes man en 2 gidsen, met van alles wat. Oa studenten, een docent, een paar onderzoekers en ik dus.
Het weer was redelijk, wat bewolkt maar geen regen gelukkig, al had iedereen wel droge spullen en regenspullen bij zich natuurlijk. De busrit was al wel gezellig en ook in de kano had ik een leuk groepje. We hebben iets van 11 km totaal gedaan, twee uur voor de lunch en nog een uurtje daarna. Het eerste deel was mooi en rustig, door kleine kanaaltjes/grote sloten. De gidsen wisten de plek waar de picknickplaats stond, met een tafel en stookmogelijkheid (favo hobby hier dus overal wel te vinden). Zij kookten voor ons een maaltje met de pannetjes, brander, groenten en couscous die ze mee hadden genomen. Het tweede stuk was wat wilder water, want we kwamen dichter bij zee en het waaide behoorlijk, dus dat was wel wat harder werken. En vanaf het eindpunt gingen we met een taxibusje weer terug. Lekker buiten geweest en in het zweet gewerkt! Nog een voordeel: er bleek een Nederlandse jongen in de groep te zitten, die hier al een jaar zat voor zn PhD. Dus daar leuk mee kunnen kletsen over vanalles en nogwat en hij kende natuurlijk ook nog wel wat meer mensen hier. Grappig genoeg komt hij uit Alverna, wat vlakbij Nijmegen ligt dus dat was vet toevallig.
Hij praatte ook al aardig Zweeds, want hij gaat naar een spraakcafe waar ook internationals komen en ze dus Zweeds oefenen. Dat leek me ook wel leuk, zowel nieuwe mensen leren kennen als wat Zweeds oefenen. Nu ben ik met mn duolingo app al wel een eind, maar ik oefen het zelden omdat ik op werk toch altijd Engels spreek. In ieder geval ben ik daar nu al een paar keer geweest en het is idd erg leuk en gezellig. Wat meer internationals leren kennen is wel zo fijn, af en toe Nederlands praten ook en Zweeds en Zweedse gewoonten leren kennen wel zo handig.
Oh en hij kende nog wat andere Nederlanders, waarmee we zijn gaan picknicken in het stadspark. Het was zonnig weer, dus dat kon wel, en iedereen had wat meegenomen. Ook leuk om wat mensen te spreken die hier al langer wonen en wat ze missen of waar ze tegenaan lopen enzo. En handig, want er was al een groep opgezet om contact te houden en om aan te geven als iemand naar NL ging en dan wat boodschappen mee kon nemen haha. Inmiddels heb ik mn eerste bezorging al binnen!

Ik had eigenlijk nog een tip gepland met Iksu, namelijk naar de hoge kust (unesco locatie) om een via ferrata te gaan doen. Alleen moest daarvoor het weer goed zijn, want anders zou die route dicht zijn ivm gladheid. Dat was helaas zo, dus die trip werd last minute geannuleerd.
Dat was trouwens de dag na mn verjaardag, daar heb ik verder niet zoveel aan gedaan want ik zou vroeg naar bed gaan ivm de trip. Wel heb ik een cake gebakken, eerst eentje voor het spraakcafe om uit te testen of dat lukte met de garde van mn staafmixer, want ik heb amper bakspullen hier. En nog een versie voor werk en die vielen allebei wel in de smaak.

Nou dat was het denk ik wel voor september, tot de volgende keer!

Liefs, Liesbeth




  • 13 Oktober 2020 - 11:08

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth,

    Fijn om te horen dat je ondernemend bent om contacten te leggen, Nederlanders ontmoet en dat je Zweeds gaat leren . Succes met ALLES. Groet, Julia

Tags: umea, zweden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Postdoc Zweden 20-21

Onderzoek doen in Umea, Zweden

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2021

April

03 April 2021

Maart

07 Maart 2021

Februari

06 Februari 2021

Januari

12 Januari 2021

December
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 80276

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: