De eerste week - Reisverslag uit Mishima, Japan van Liesbeth G - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Mishima, Japan van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

03 Augustus 2015 | Japan, Mishima

Ik zal even proberen alles chronologisch te vertellen vanaf het vorige verslag. Afgelopen donderdag is de cursus begonnen, de zebravis cursus waar ik hier voor ben. We gaan voornamelijk eitjes injecteren zodat er genetische knock-downs en knock-outs ontstaan, dat is wat ik later in mijn eigen project ga doen voor verschillende gespleten lip/gehemelte genen om daar meer over te weten te komen. Ik heb voordat ik wegging een paar keer geïnjecteerd maar dat was het tot nu toe, de cursus gaat hier verder op in. Daarnaast gaan we leren hoe we bepaalde cellen zichtbaar maken oa met fluorescentie en hoe die het beste weergegeven kunnen worden. Dit laatste heeft voor mij geen prioriteit, maar kan zeker geen kwaad om te leren.

We zijn met zn tienen: twee amerikanen, drie zuid-amerikanen, een australische, een egyptische en twee aziatische meiden. We werken in groepjes van 2 en ik werk samen met Emma, een Mexicaanse. Helaas heeft zij nog minder ervaring dan ik met de zebravissen, dus samen zijn we niet echt een dreamteam maar we doen ons best. Helaas kan zij me daarom niet corrigeren als ik iets fout doe en andersom ook niet altijd, dus we zijn al n paar keer de mist in gegaan met wat wanneer moet in het protocol. En ook de Japanse begeleiding snapt onze vragen niet altijd, wat wel wat minder is. Daarom val ik maar steeds de amerikanen of het australische meisje lastig, want die hebben de meeste ervaring (en tot nu toe de beste resultaten van gelukte knock-outs). Maarja we zijn hier om te leren en dat doen we zeker, veel geïnjecteerd en we hebben ook lezingen tussendoor, al is niet alles even goed te begrijpen. De komende week gaan we nog wat experimenten herhalen vanwege de lage succesrate en ook nog de fluorescentie en bewegingsexperimenten doen. De dagen zijn vrij lang, we starten meestal rond 9u en zijn tegen een uur of 19u pas klaar, met tussendoor lunchen in de kantine hier en daarna ook nog diner daar eten. T kost echt geen bal (500yen, = 3,50) voor een maaltijd en het is best lekker, in ieder geval met veel liefde gemaakt door de koks hier. Ik vind het vrij lastig met eten, omdat ik niet alles herken en mn buik tot nu toe vrij onrustig is door al het andere eten. Vandaag hebben we boodschappen kunnen doen bij de supermarkt en brood, kaas en fruit gehaald, wat iig herkenbaar is. Dat scheelt twee keer rijst eten, alleen bij het diner vind ik prima. Groente en fruit zijn hier niet bepaald in overvloed aanwezig (iig niet in de kantine) en mis ik daarom wel, ben blij dat ik dat in de supermarkt heb kunnen halen. Dan kan ik ook mn eigen lunch maken en het experimenteren met eten savonds doen  We gaan nog een keertje sushi eten (uiteraard!) en karaoken, heb alleen geen idee wanneer!

Gelukkig is er verder wel tijd voor ontspanning, savonds is het wel gezellig. Afgelopen weekend waren we in een traditionele onsen, een Japans badhuis. Dat is een soort van kruising tussen een romeins badhuis met allerlei baden en een sauna, want het zijn allemaal hete bronnen en stoombaden. Daar moet je je dan eerst douchen en erna met je mini handdoekje in begeven. Mannen en vrouwen apart, dus was wel goed voor de onderlinge bonding, mannen en vrouwen onder elkaar in de sauna... Ergens wel raar om daar met je professoren te zitten, maar aangezien die in het mannengedeelte zaten hadden wij geen last van ongemakkelijke situaties. Wel apart iig! Ook sliepen we op futon matrasjes (dun..) die op de tatami lagen, waar je alleen met je sokken op mocht. Wat we natuurlijk steeds vergaten dus 100 jaar ongeluk en boze geesten hahaha. Daarnaast was het ook nog steeds bloedheet, 34 graden en luchtvochtigheid 90% dus zweten deed je aan alle kanten. Heb meer onder de koude douche gezeten (je zit op n krukje) dan in de hotsprings! Verder zijn we op zondag naar een aquarium geweest, een soort dolfinarium en zee-aquarium in een. Was wel geinig, reuzenkrabben enzo gezien en ook dolfijnen. Niet heel spectaculair, maar na al dat hangen in het water wel lekker om aan het water verkoeling te zoeken. Oh en zaterdagavond was er in een dorpje dichtbij een vuurwerkshow vanwege een zomerfeest. Nou, na de Chinezen kunnen de Japanners er ook zeker wat van! Dat was echt heel gaaf! Het was ook verdeeld in vier fases, waardoor tussendoor de rook kon wegtrekken en je steeds goed alles kon zien. Het was op de ene rivieroever, terwijl het publiek op de andere stond. Het leek soms of de hele boel tegelijkertijd de lucht in ging en dat was ook bijna zo, maar dan gecontroleerd. Wat foto’s geven een kleine impressie, zal nog even kijken of ik een video erop krijg maar reken er niet gelijk op. We hebben ons iig prima vermaakt in yukata’s (soort pyjama kimono) en warme baden, nu weer een weekje cursus.

Er zijn wat mensen die komend weekend de Mount Fuji willen beklimmen, die zit hier heel dichtbij, dus hopelijk volgend weekend meer daarover. Dan gaat ook mijn eigen reis beginnen, als eerste richting Kyoto. Ben benieuwd!

Tot later!

Liefs, Liesbeth

  • 03 Augustus 2015 - 21:18

    Je Mama:

    Hee, je blog staat er 2x op! Maar een leuk verhaal weer. Zo "zien" we wat je beleeft. Een gemêleerd gezelschap, je groep, wel leuk, al die culturen! Je jurk komt wel van pas, want als het zo warm is is dat lekkerder als een spijkerbroek. Succes met je knock outs, je bent er om te leren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Mishima

Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 80251

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: