Juli - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu Juli - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Liesbeth G - WaarBenJij.nu

Juli

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

01 Augustus 2020 | Zweden, Umeå

Daar ben ik weer en het is inmiddels augustus geworden. Ik begin hier nu wel te wennen en ben wat minder in de Ikea te vinden ;)

Al hebben jullie nog wel het verhaal van mijn bed ruilen bij de Ikea tegoed. Want dat had ik nou eenmaal in mn hoofd dus zo gezegd, zo gedaan. Mn collega kwam helpen om het ding van boven in mn appartement in de auto beneden te krijgen. Dat lukte aardig, al blijft het n gevaarte van 2 meter maar het was niet echt zwaar, meer onhandig. T paste alleen niet helemaal in de auto natuurlijk, dus moesten we het vast zien te krijgen zodat het er niet uitviel. Mn prof vroeg of ik geen touw had, al had ik geen idee waarom ze dacht dat ik dat wel zou hebben want dat is nou niet echt iets waar ik aan denk bij het inrichten van mn huis. Maarja het spul moest wel vast, dus maar ff gezocht naar iets wat dan ook werkt en zo bij de internetkabel uitgekomen. Geen grapje, hij was lang genoeg en met een paar stevige knopen konden we de lattenbodem (waar ook t matras aan vast zit) wel goed vast snoeren. Daarna nog een kabel gebruikt om de achterklep aan de trekhaak te binden, want die kon niet dicht met t bed erin maar moest ook niet wijd open blijven staan natuurlijk. Na dat ook gefixt te hebben, gingen mn prof en ik op weg naar de ikea. Ik was echt zo bang dat het hele spul eruit zou sodemieteren onderweg, maar mn prof reed langzaam en het was maar een klein stukje dus alles is heel aangekomen. Phoehee, daar was ik wel echt heel blij een opgelucht over!!
Daarna mn andere matras en lattenbodem opgespoord in het magazijn, die wat makkelijker te vervoeren waren. De lattenbodem waren twee lange staken en een rits latjes, dus 1x raden waar ik me savonds mee bezig kon houden.. En het matras was opgerold, dus die kon thuis na het uitpakken een poosje bijkomen en normaal formaat aannemen. Gelukkig ging het met de lattenbodem vrij snel en kon ik savonds lekker op mn nieuwe matras slapen, die echt stukken beter ligt dan de vorige!

Eigenlijk ik was toch al wel moe, want ik had smiddags ook al een magnetron gehaald. De tweedehands scene hier is behoorlijk groot, weet niet precies waarom maar met veel studenten en best prijzige dingen vind ik dat niet gek. Er is een goede winkel, waar ik rond was gaan snuffelen voor andere dingen en toen een aantal magnetrons tegen kwam. Daar was ik nog naar op zoek, ik had tot nu toe alleen nog bij de witgoedwinkel gekeken en daar kostte de goedkoopste 55 euro. Die in de kringloopwinkel 5. Tja als echte Hollander kon ik dat koopje toch niet weerstaan. Ze testen trouwens alle apparatuur in die winkel en repareren het ook, mochten ze het kapot binnen krijgen en je kan ook terug als iets het niet doet. Vraag was alleen hoe ik dat ding dan thuis kreeg he. Nou is het natuurlijk een rechthoekig ding en kan ie op de bagagedrager. Wel koop je m zonder doos, dus alstie valt dan zou er weinig aan te redden zijn denk ik. Maarja voor die 5 euro maakt dat ook niet zoveel uit en voor 55 euro kan ik er 11 kapot laten vallen :p Dus zo gezegd, zo gedaan, op de bagagedrager gezet en de weg op. Dat ging fietsend nog best aardig, op een paar steile stukken na die ik ff heb gelopen. Al met al viel het mee en zijn we gewoon heel aangekomen. En heb ik nu dus een simpele maar werkende magnetron voor minder dan 5 euro staan :D

Verder heb ik nu ook een gordijnrails en gordijn in mn slaapkamer. Dat was nogal een gezoek, want er is bij het raam een systeem bevestigd waarop je dingetjes kan klikken waar je dan een gordijnrails aan kan hangen. Of zoiets. Ik me scheel gezocht naar een goed passend opzetstuk, maar of het was duur of niet wat ik wilde. Daar een halve dag aan besteed en wel vier winkels afgelopen, waarna ik het nogal zat was en jawel toch naar de ikea ben gereden. Rails gekocht voor 3 euro, paar gordijnen en een paar tiewraps in een doe het zelf winkel. Daarmee de rails aan het muurding vast gemaakt en klaar ermee. Ziet er iets minder mooi uit, maar doet wat het moet doen. Want met de lange dagen hier, is extra verduistering wel zo fijn!

Tot zover de huiselijke beslommeringen. De werkbeslommeringen zijn niet zo boeiend momenteel. Ik kan niet heel veel verder met de analyses want ik heb geen idee hoe ik de data moet interpreteren. Daar moet mn collega die nu op vakantie is me nog even over bijlichten. Daarnaast deed het apparaat waarmee ik de oogmetingen bij de vissen moet doen raar, hij hapert steeds tijdens de runs. Dus ik met de fabrikant contact op genomen en zijn kunnen op afstand mee kijken op mn computer. Veel gedoe en gecheck later (hele middag aan besteed) lijkt het erop dat er binnenin het apparaat iets niet goed aangesloten zit. Alleen betekent binnenin in de box waar het ding ingebouwd is, dus die zou open geschroefd moeten worden. Geen idee wie ik daarvoor moet hebben, plus dat iedereen op vakantie is. Dusja daar kan ik nu even niet zoveel mee. Verder ben ik wel mutante vissen aan het kruisen en op laten groeien, maar dat doen ze verder zelf en hoef ik alleen maar te wachten tot ze een paar maanden oud zijn om te checken welke mutaties ze precies hebben.
Ik heb verder wel nog vanalles gelezen, maar daar was ik ook wel een beetje klaar mee.
Daarom ben ik maar gestart met het maken van mn presentatie voor mn promotie. Als introductie moet ik een lekenpraatje houden, een simpele samenvatting van mn wetenschappelijke werk van de afgelopen 4 jaar. Best lastig om dat simpel te houden en t moet ook nog in het Nederlands ipv Engels, ook best lastig als je dat niet gewend bent. Gaat wel lukken hoor en hier kan ik iig zelf mee aan de slag. Lees ik ook mn eigen boekje weer even door, ook wel handig voor de verdediging.

Over verdediging gesproken, daar staat alles nu wel zo'n beetje voor gepland. Als het goed is hebben de 50 uitverkorenen hun uitnodiging ontvangen voor de verdediging. Helaas kan ik niet iedereen die ik wil uitnodigen, maar wel meer dan eerst omdat ik wat later dan gepland mn verdediging doe. De pedel belde dat ze een foutje hadden gemaakt en dubbel gepland hadden op mn eerdere tijd, maar dat als ik het 2 uur opschoof er wel meer mensen mochten komen. Dat leek me wel beter en de rest van het programma lag toch al in puin dus dan bouwen we er maar wat anders omheen. Wel is er btw een live stream, dus iedereen kan in principe meekijken. Bij de borrel savonds buiten kunnen wat meer mensen komen, al moet iedereen wel blijven zitten. Echt wel wat anders dan gepland, wat erg jammer is maar het is niet anders. Het is het echte einde van mn promotietraject, terwijl ik al hier in mn 'nieuwe leven' begonnen ben. Beetje gek, maar ook wel leuk om veel mensen van daar nog een keertje te zien en het af te sluiten. Nog minder dan 4 weken voor het zover is!

Tot die tijd zit ik hier prima, want het gaat met de coronacijfers de goede kant op. Dat ging het hier al in de provincie maar nu ook elders in zweden. Daar zal de zomervakantie ook wel aan meehelpen, dus hopelijk blijft het nog even zo. Ik hoor wat meer alarmerende berichten uit Nederland, hopelijk gaat dat niet de verkeerde kant op komende maand. Verder is het weer hier nog wisselvallig, af en toe mooie dagen maar ook wel regen. Vandaag wel lekker in de zon kunnen liggen achter mn complex, lekker rustig gelezen en eekhoorntjes gespot.

Dat was het wel weer, tot de volgende keer!

Liefs, Liesbeth

  • 02 Augustus 2020 - 16:25

    Casper:

    Wat een avonturen Lies! Lekker om je appartement naar wens in te richten. Je boft maar met je prof. Je klinkt al aardig thuis op werk en ik wens je veel succes. Hopelijk gaat het in Nederland ook gauw weer de goede kant op, als die eigenwijze Nederlanders zich aan de regels gaan houden. Dan kun jij je promotie doen. :-) tot binnenkort. C & K

  • 04 Augustus 2020 - 09:58

    Julia Van Rossum:

    Hallo Liesbeth, fijn dat je een goede plek hebt om te wonen en het lukt om de inrichting rond te krijgen.
    Veel succes met je project al gaat het nu wat langzaam tijdens de vakantie.
    Een goede en succes volle tijd toegewenst!
    groetjes, Julia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Postdoc Zweden 20-21

Onderzoek doen in Umea, Zweden

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2021

April

03 April 2021

Maart

07 Maart 2021

Februari

06 Februari 2021

Januari

12 Januari 2021

December
Liesbeth

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 80161

Voorgaande reizen:

19 Juni 2020 - 01 Mei 2021

Postdoc Zweden 20-21

13 April 2019 - 05 Mei 2019

Egypte 2019

26 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Berlijn 2018

25 September 2017 - 15 Oktober 2017

Westcoast Canada 2017

29 September 2016 - 25 Oktober 2016

Singapore, Borneo, Maleisie 2016

27 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Japan 2015

19 Augustus 2012 - 30 Augustus 2013

Masterstudie in de USA 2012-2013

01 September 2010 - 05 Juni 2011

Bachelorstage Montreal 2010-2011

Landen bezocht: